علت خرابی کاسه نمد

دلایل و نشانه های خرابی کاسه نمد چیست؟

مقدمه

در بسیاری از شرایط که از شفت ها و یاتاقان ها دوار استفاده می شود، کاسه نمد به عنوان آب بند برای جلوگیری از نشت روغن به کار می رود. بیشتر این کاسه نمدها برای استفاده های طولانی مدت طراحی و تولید می شوند، اما با این وجود به علل مختلف ممکن است این کاسه نمدها دچار خرابی شوند. به همین علت این محتوا را تهیه نمود ­ایم تا درباره علت خرابی کاسه نمد اطلاعات کاملی را بیان کنیم و در خصوص انواع چالش هایی که کاسه نمد در آن ها قرار گرفته و دچار آسیب می شوند را بررسی کنیم.

شما می توانید هر سوال یا ابهامی در خصوص عوامل و علائم خرابی کاسه نمد را از کارشناسان شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر ملل از طریق تماس یا ثبت آن ها در قسمت نظرات پایین مقاله بپرسید. این مجموعه یکی از مراکز معتبری است که در زمینه فروش انواع اورینگ سیلیکون، وایتون و سایر موارد دیگر با قیمت های مناسب فعالیت دارد.

مشخصات فنی کاسه نمدها

کاسه نمد ابزاری شامل فنر، لاستیک و یک جداره فلزی است. جداره فلزی به این منظور در کاسه نمد تعبیه می شود که از تا شدن یا شکستن لاستیک جلوگیری کند. این ابزار به دور شفت ها در خودرو یا دستگاه های صنعتی قرار می گیرد. کاسه نمدها با هدف جلوگیری از نشت روغن ساخته می شوند و برخلاف سایر اورینگ ها وظیفه اصلی دیگری مانند جلوگیری از ورود آلودگی به قسمت های داخلی تجهیزات سیستم ها را ندارند.

مشخصات فنی کاسه نمدها

انواع کاسه نمدهایی که به طور رایج در صنعت استفاده می شوند به ترتیب موارد زیر می باشند:

  • کاسه نمد NBR یا کاسه نمد نیتریل
  • کاسه نمد ACN
  • کاسه نمد HNBR
  • کاسه نمد سیلیکونی

علت خرابی کاسه نمد

حتی بهترین آب بندها هم در شرایطی ممکن است دچار آسیب دیدگی و نشتی شوند. این عوامل مواردی از قیبل زیر می باشند:

  • قرار گرفتن در دماهای بالا به صورت مستمر
  • قرار گرفتن در فشار بالا به صورت مستمر
  • ارتعاشات غیرعادی
  • قرار گرفتن در مجاورت سیالات بسیار داغ در یک دوره طولانی مدت

به جز مواردی که بسیار نادر رخ می دهند و باعث نشتی کاسه نمد می شوند، در اکثر مواقع وجود لکه روغن می تواند نشان دهنده خرابی کاسه نمد و نشتی آن باشد.

رفع خرابی کاسه نمد

مانند هر تجهیزات آب بندی دیگری، کاسه نمد نیز می تواند بر اثر علل مختلف دچار ضعف عملکرد شود یا از کار بیفتد. در این بخش سعی داریم تا سه دلیل اصلی که سبب می شوند تا کاسه نمد خراب شوند را توضیح داده و راه حل برای رفع این دلیل ها را نیز توضیح دهیم.

  • خرابی کاسه نمد بر اثر مجاورت با مواد شیمیایی

هنگامی که صحبت از خرابی کاسه نمد می شود، می توان به علائمی مانند ترک خوردگی، تورم، تغییر رنگ و سایش اشاره کرد. یکی از عوامل اصلی این گونه خرابی ها این است که کاسه نمد در مجاورت مواد شیمیایی ناسازگار قرار گرفته است. این موضوع سبب می شود تا کاسه نمد سخت و شکننده شده و دچار آسیب شود. همچنین با توجه به این که دما و فشار در هنگام کار بالا می رود، این آسیب تسریع می شود.

راه حل: مهمترین نکته ای که به عنوان راه حل برای خرابی کاسه نمد بر اثر مواد شیمیایی باید در نظر داشت این است که پیش از انتخاب کاسه نمد از سازگاری آن با مواد شیمیایی اطمینان حاصل کنید و نسبت به خواص الاستومر آن مطلع باشید.

رفع خرابی کاسه نمد

  • خرابی کاسه نمد بر اثر اکستروژن و نیبلینگ

گاهی ممکن است بر روی سطح کاسه نمد بریدگی یا فرورفتگی دیده شود. این امر می تواند به این دلیل باشه که بر اثر فرآیندهای پردازش و تولید مثل اکستروژن یا نیبلینگ بر لبه ها تنشی ایجاد شود و از نظر فیزیکی کاسه نمد دچار آسیب شود.

راه حل: متخصصان و کارشناسان برای جلوگیری از این آسیب ها پیشنهاد می کنند تا کاسه نمد در ابعاد مناسبی انتخاب شوند و در حین ساخت از دستگاه های پشتیبان استفاده شود.

  • خرابی کاسه نمد بر اثر خروج گاز

هنگامی که فرآیند قالب گیری الاستومر جهت تولید کاسه نمد انجام می گیرد، ممکن است برخی گازها وارد این ترکیبات شوند و بدون هیچ گونه نشانه ای هنگامی که کاسه نمد مورد استفاده قرار می گیرد از آن خارج شود. این موضوع باعث می شود:

  • اولا کاسه نمد منقبض شده و به درستی در جای خود قرار نگیرد.
  • دوما مولکول های خارج شده به عنوان یک آلودگی در کاسه نمد، عملکرد آن را دچار مشکل کند.

راه حل: از آنجایی که این علت یکی از شایع ترین علت خرابی کاسه نمد می باشد باید توجه داشته باشید که الاستومر مورد استفاده برای تولید کاسه نمد فاقد موادی مانند موم، روان کننده و … باشد. همچنین الاستومر برای دمای شرایطی که قرار است در آن مورد استفاده قرار بگیرد بررسی شود و به دقت انتخاب شود.

دلایل و نشانه های خرابی کاسه نمد چیست؟

دلایلی که ذکر کردیم تنها سه نمونه اصلی خرابی کاسه نمد هستند. در صورتی که دلایل بسیار متفاوتی می تواند باعث شود تا کاسه نمد خراب شود. برای مثال یکی از دلایل خرابی می تواند آسیب دیدگی لبه کاسه نمد باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

علت خرابی کاسه نمد می تواند عبارت از:

  • روغن کاری ناکافی کاسه نمد پیش از نصب شدن
  • دمای بسیار بالا
  • ورود آلودگی و مواد خارجی
  • نامتناسب بودن فشار داخلی
  • سطح ناهموار شفت
  • نصب و مونتاژ نادرست

این عوامل سبب می شوند تا لبه کاسه نمد فشرده شده یا ترک بردارد که به راحتی قابل مشاهده است.

  • ساییده شدن غیرعادی لبه کاسه نمد

در صورتی که لبه کاسه نمد به طور غیرعادی ساییده شده باشد، می توان فهمید که کم بودن مقدار روان کننده باعث شده تا به لبه کاسه نمد نرسیده و در اثر اصطکاک دچار آسیب شده باشد.

  • صاف و براق شدن لبه کاسه نمد

اگر مشاهده کردید که لبه کاسه نمد بسیار صاف و براق شده، روغن کاری کاسه نمد را بررسی کنید، زیرا روغن کاری ناکافی کاسه نمد سبب سایش خشک آن می شود.

  • نرم شدن لبه کاسه نمد

پیش از انتخاب کاسه نمد برای استفاده باید از این موضوع اطمینان داشت که با شناخت کافی از آن در موقعیت مورد نظر استفاده شود. اگر کاسه نمد صحیح انتخاب نشود و جنس لبه برای موقعیتی که در آن قرار می گیرد مناسب نباشد، می تواند خاصیت خود را از دست شده و برای مثال لبه آن نرم شود.

دلایل خرابی کاسه نمد

  • تورم لبه کاسه نمد

تورم لبه کاسه نمد می تواند ناشی از این باشد که لبه کاسه نمد در مجاورت موادی مانند حلال ها یا بنزین قرار گرفته اند. حتی اگر پیش از نصب نیز لبه کاسه نمد آغشته به این مواد شود، دچار تورم می شود.

  • ساییده شدن ناهموار لبه کاسه نمد

اگر پس از بررسی لبه کاسه نمد متوجه سایش به طور ناهموار و متفاوت شدید، این موضوع به علت این است که کاسه نمد به طور صحیح نصب نشده یا به اصطلاح لقی دارد و بیش از حد محور خود جابه جا می شود. در این شرایط از جایگیری صحیح آن اطمینان حاصل کنید. همچنین است طراحی نامناسب جک مونتاژ یا شکافی در اتصال پرس به دلیل برخورد خشن، می تواند علت سایش ناهموار یا غیرعادی کاسه نمد شود. در ادامه این مقاله در خصوص نصب صحیح کاسه نمد توضیح خواهیم داد.

اطمینان از عدم خرابی کاسه نمد هنگام نصب

برای این که کاسه نمد عملکرد مناسبی داشته باشد و احتمال خرابی آن حداقل شود، باید هنگام نصب به چند نکته توجه داشت.

  1. هنگام نصب هیچ گونه آلودگی به خصوص قطعات ریز و برنده مانند فلز بر روی دستکش یا محیط اطراف کاسه نمد نباشد.
  2. در حین نصب هیچ گونه سوراخ یا بریدگی روی کاسه نمد ایجاد نشود.
  3. از این که کاسه نمد بدون زاویه در جای خود قرار بگیرد اطمینان حاصل شود.
  4. پیش از نصب، اندازه و سطح شفت بررسی شود و کاسه نمد متناسبی انتخاب شود تا حین کار به آن آسیبی نرسد.
  5. پیش از نصب از سالم بودن لبه های کاسه نمد اطمینان حاصل شود.
  6. برای نصب کاسه نمد حتما از ابزار مخصوص مانند کاسه نمد جازن استفاده شود. از جا زدن این تجهیزات آب بندی به وسیله پیچ گوشتی، چاقو، چکش و … به هیچ عنوان استفاده نشود.
  7. هنگام نصب، کاسه نمد به میزان کافی روغن کاری شود.

تاثیر آلودگی بر عملکرد کاسه نمد

به طور معمول در یک سیستم، در نزدیکی بلبرینگ یا دیگر یاتاقان ها از یک یا چند ابزار آب بندی استفاده می شود. آلودگی هایی که در سیستم وجود دارد گاهی در جهت این یاتاقان ها رفته و به این کاسه نمد آسیب می رسانند. برای کاهش احتمال خرابی کاسه نمد به خاطر وجود آلودگی بهتر است موارد زیر در نظر گرفته شود.

  1. اطمینان از تمیز بودن تمام اجزا پیش از مونتاژ (به خصوص بقایای فلزهای کوچک از مراحل ماشین کاری)
  2. بررسی مکرر آلودگی روغن موجود در سیستم و رفع آن
  3. تعویض کامل کاسه نمد هنگام تعویض یاتاقان

سوالات متداول در خصوص عوامل و علائم خرابی کاسه نمد

  • رایج ترین علت خرابی کاسه نمد چیست؟

رایج ترین علت خرابی کاسه نمد مربوط به مرحله تولید و قالب گیری الاستومر آن است. به این شکل که در طی این فرآیند گاز در الاستومر به دام افتاده و پس از استفاده از کاسه نمد، این گازها خارج می شوند. همچنین یکی دیگر از علل رایج خرابی کاسه نمد نشت روغن می باشد.

  • کاسه نمد چقدر عمر می کند؟

حداقل عمر کاسه نمد 2 سال می باشد و در برخی استانداردها مانند API 682 عمر آن ها سه سال می باشد.

  • چگونه شفت به کاسه نمد آسیب می رساند؟

هنگامی که شفت از نظر ساختار فیزیکی مشکل دارد و یا به خوبی در جای خود قرار نگیرد، حرکات جانبی آن به کاسه نمد آسیب می رساند.

  • چگونه نشتی کاسه نمد را تشخیص دهیم؟

نشانه رایج نشتی کاسه نمد به صورت معمول نشت روغن از زیر موتور می باشد.

  • جنس کاسه نمد چیست؟

رایج ترین مواد اولیه ای که برای تولید کاسه نمد استفاده می شود NBR، ACN، HNBR و سیلیکون می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که عوامل و علائم خرابی کاسه نمد به چه صورت است و چگونه می توان آن ها را رفع کرد. دما و فشار بالا، ارتعاشات غیرعادی، مواد شیمیایی، مونتاژ نادرست و … از عواملی هستند که باعث خرابی و عملکرد نادرست کاسه نمد می شوند. در بسیاری از مواردی که از شفت ها و یاتاقان ها دوار استفاده می شود، کاسه نمد به عنوان آب بند برای جلوگیری از نشت روغن بکار می رود. بیشتر این کاسه نمدها برای استفاده های طولانی مدت طراحی و تولید می شوند اما با این وجود به علل مختلف ممکن است این کاسه نمدها دچار خرابی شوند. به همین علت این محتوا را تهیه نمود ­ایم تا درباره عوامل و علائم خرابی کاسه نمد اطلاعات کاملی را بیان کنیم و در خصوص انواع چالش هایی که کاسه نمد در آن ها قرار گرفته و دچار آسیب می شوند را بررسی کنیم. شما می توانید هر سوال یا ابهامی در خصوص عوامل و علائم خرابی کاسه نمد را از کارشناسان شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر ملل از طریق تماس یا ثبت آن ها در قسمت نظرات پایین مقاله بپرسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *