فرمول لاستیک nbr

بررسی ویژگی ها و خواص کلی اورینگ NBR

مقدمه

اورینگ های NBR که با نام نیتریل یا Buna-N نیز شناخته می شوند مانند هر واشر دیگری به منظور آب بندی استفاده می شوند. نیتریل، رایج ترین ماده الاستومری مورد استفاده برای محصولات قالب گیری و اکسترود شده است. این ماده هزینه نسبتاً کم، خواص مکانیکی خوب و مقاومت در برابر بسیاری از روغن ها، سوخت ها و روانکارهای رایج را ارائه می دهد. به همین منظور قصد داریم تا در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی ها و خواص کلی اورینگ NBR پرداخته و درباره موضوعاتی همچون محدوده دمایی کارکرد اورینگ NBR، انواع اورینگ های NBR، مزایا و معایب واشر نیتریل، فرمولاسیون الاستومر Buna-N و… نیز توضیح دهیم. شما می توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود درباره ویژگی فرمول لاستیک nbr و خواص کلی اورینگ نیتریل با کارشناسان ما در شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر ملل تماس گرفته و یا سوالات خود را در قسمت نظرات زیر این مقاله بنویسید.

فرمول لاستیک nbr

فرمول لاستیک nbr

الاستومر نیتریل یا NBR یک تعریف کلی برای کوپلیمر آکریلونیتریل بوتادین است. این الاستومر با ترکیبات متفاوتی در دسترس صنعتگران قرار می گیرد. این ترکیبات عبارتند از:

  • ترکیبات نیتریل پایین: شامل حدودا 18% نیتریل (کاربردی برای دماهای پایین)
  • ترکیبات نیتریل متوسط: شامل حدودا 32% نیتریل (محبوب ترین ترکیب)
  • ترکیبات نیترل بالا: شامل حدودا 50% نیتریل (برای استفاده در محیط هایی که شامل سوخت های هیدروکربنی هستند توصیه می شود.)

خواص فیزیکی ترکیبات الاستومر NBR تا حد زیادی به محتوای آکریلونیتریل بستگی دارد. به عنوان مثال، محتوای بالای اکریلونیتریل باعث افزایش مقاومت روغن و سوخت می شود. در حالی که بر انعطاف پذیری دمای پایین و مقاومت مجموعه فشرده سازی (compression set) تأثیر منفی می گذارد.

ویژگی اورینگ نیتریل

در این بخش قصد داریم تا در خصوص ویژگی های فرمول لاستیک nbr بیشتر توضیح دهیم. یکی از ویژگی هایی که این گروه از اورینگ ها را از دیگر دسته ها متمایز می کند، مقاومت بالا آن در برابر فشار، پارگی و سایش می باشد. همچنین از دیگر ویژگی های برتر واشرهای نیتریل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر روغن ها و سوخت های مبتنی بر نفت، گریس های سیلیکونی، مایعات هیدرولیک، آب و الکل ها
  • در دماهای پایین انعطاف پذیری را حفظ می کند.

ویژگی اورینگ نیتریل

در جدول زیر نیز به مهم ترین خواص فیزیکی واشر نیتریل یا NBR اشاره می کنیم:

ویژگی مقدار مشخص
 سختی Shore A 30-90
تنش شکست کششی، نهایی 500-2500  PSI
ازدیاد طول پس از شکستگی بر حسب درصد حداکثر 600%
چگالی می توان حدود 1.00 گرم بر سانتی متر مکعب را ترکیب کرد.

مزایای اورینگ NBR

از مزایای خرید اورینگ nbr می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر روغن ها و سوخت های نفتی، گریس های سیلیکونی، سیالات هیدرولیک، آب و الکل ها
  • مجموعه فشرده سازی کم
  • استحکام کششی بالا
  • مقاومت در برابر سایش بالا
  • نفوذپذیری گاز کم
  • انعطاف پذیری در دماهای پایین

معایب اورینگ NBR

با توجه به این که واشرهای NBR خواص و مزایای فوق العاده ای دارند، اما آن ها نیز با محدودیت هایی همراه هستند که به عنوان معایب اورینگ های نیتریل در زیر آن ها را ذکر کرده ایم. این حلقه ها در برابر مواردی که ذکر می کنیم مقاومت پایینی دارند.

  • ازن (این آب بندها نباید در نزدیکی موتورهای الکتریکی یا سایر تجهیزات تولید کننده ازن نگهداری شوند.)
  • هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب، باران، باد
  • سوخت های بسیار معطر
  • حلال های غیر قطبی
  • مایعات ترمز مبتنی بر گلیکول

انواع اورینگ های NBR از نظر سختی

اشاره کردیم که حلقه های آب بندی نیتریل از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. همین موضوع سبب شده تا برای شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرند. مهندسان سعی کرده اند تا با تولید انواع مختلفی از اورینگ های NBR از نظر خواص گوناگون از آن ها در این موقعیت ها استفاده کنند این اورینگ ها عبارتند از:

  • اورینگ نیتریل 60 Shore A: این اورینگ ها در صورتی که بدون فرمولاسیون خاصی تولید شوند و از فرمولاسیون پایه ساخته شوند در برابر هوا و ازن مقاومت خوبی از خود نشان نمی دهند. البته متخصصان برای این که این عیب حلقه های آب بندی نیتریل را رفع کنند و آن ها را در برابر مواد شیمیایی، ازن و در محدوده دمایی های بیشتر قابل استفاده کنند، مواد اولیه آن ها را که از نیتریل تشکیل شده هیدروژنه کرده و این اورینگ ها را مقاوم می کنند.
  • اورینگ نیتریل 70 Shore A: این دسته از حلقه های اورینگ نیتریل از جمله رایج ترین واشرهای مورد استفاده هستند. همانند هر واشر نیتریل دیگری، این دسته نیز قیمت مناسبی دارند و با توجه به فرمولاسیون آن خواص مکانیکی خوبی برای مقاومت در برابر اکثر روان کننده ها دارا می باشند.
  • اورینگ نیتریل 80 Shore A: در میان انواع اورینگ های نیتریل، این گروه در برابر روان کننده هایی که بر پایه دی استر، سیالات مبتنی بر اتیلن گلیکول، هیدروکربن های الفاتیک (پروپان، بوتان، سوخت دیزل) و مایعات HFC، HFB و HFA نیز مقاومت بسیار خوبی دارند.
  • اورینگ نیتریل 90 Shore A: از مهمترین ویژگی های این گروه از اورینگ های نیتریل می توان به مقاومت آن ها در برابر اسیدهای رقیق و آب زیر 100 درجه سانتیگراد اشاره کرد.

انواع اورینگ های NBR

به صورت کلی درباره سختی اورینگ های NBR باید گفت که هرچه سختی این واشرهای نیتریل بالاتر رود، این ابزار سخت تر و سفت تر شده می شوند. برعکس این موضوع نیز صادق است، یعنی هرچه سختی اورینگ نیتریل کمتر باشد، نرم تر شده و حالت کشسانی بیشتر به خود می گیرد. اورینگ های NBR با سختی بالاتر برای مواقعی کاربرد دارند که فشار بالاتر است. اما باید در نظر داشت که به علت خاصیت کشسانی پایین آن ها، جا زدن این واشرها سخت تر می باشد. واشرهای نیتریل با سختی کمتر در محیط هایی به کار می روند که فشار کمتری وجود دارد و به علت این که خاصیت کشسانی خوبی دارند به راحتی می توان آن ها را در شیارها قرار داد.

سوالات متداول در خصوص بررسی ویژگی ها و خواص کلی اورینگ های NBR

اورینگ های نیتریل چه ویژگی هایی دارند؟

مقاومت در برابر روغن ها و سوخت های مبتنی بر نفت، گریس های سیلیکونی، مایعات هیدرولیک، آب و الکل ها. همچنین در دماهای پایین انعطاف پذیری خود را حفظ می کنند.

لاستیک NBR برای چه مواردی استفاده می شود؟

کاربردهای اصلی آن در تولید شیلنگ های سوخت، غلتک ها، واشر و اورینگ NBR، … است که در آن ها مقاومت روغن مورد نیاز است.

آیا NBR برای آب مناسب است؟

بله. NBR با آب کاملا سازگار است.

آیا NBR یک سیلیکون است؟

خیر. نیتریل یا NBR خاصیت مشابه مانند مقاومت حرارتی بالا مانند اورینگ سیلیکون دارد اما این دو ماده با هم متفاوت هستند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که به بررسی ویژگی ها فرمول لاستیک nbr و خواص کلی اورینگ های NBR، فرمولاسیون NBR، انواع اورینگ های NBR و همچنین مزایا و معایب اورینگ های نیتریل بپردازیم. اورینگ های نیتریل حاوی کوپلیمر بوتادین و اکریلونیتریل در نسبت های نوسانی هستند که ترکیبات نیتریل از نظر گیرش فشاری، پارگی و مقاومت در برابر سایش نسبت به اکثر الاستومرها برتری دارند. اورینگ های نیتریل، واشرها و سایر دستگاه های آب بندی دارای خواص مفیدی از قبیل: مقاومت در برابر روغن ها و سوخت های مبتنی بر نفت، گریس های سیلیکونی و … می باشند. اگر ماده NBR انتخاب شده برای طراحی شیار مناسب باشد اورینگ می تواند عملکرد خود را برای مدت زمان طولانی تری ایفا کند (به شرط رعایت محدوده دمایی مجاز و غیره). برای انتخاب اورینگ مناسب و همچنین در صورت وجود هرگونه مشکل می توانید با کارشناسان شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر ملل از طریق راه های ارتباطی موجود تماس برقرار کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *