خرابی اورینگ سوزن انژکتور

بررسی و معرفی اورینگ سوزن انژکتور

مقدمه

هنگامی که در خودروها برای بهره وری و عملکرد بهتر از انژکتورها استفاده شد، یکی از مشکلات اصلی در طراحی این قطعات، نشتی سوخت و بخارات آن به بیرون از موتور بود. به همین منظور مهندسان به استفاده از حلقه های لاستیکی روی آوردند که به نام اورینگ نیز شناخته می شوند. این مهروموم ها به خوبی توانستند از بروز مشکلات نشتی انژکتور خودروها پیشگیری کنند و امروزه به صورت گسترده از آن ها در صنعت خودرو سازی استفاده می شود. همان طور که مشخص است ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی و معرفی اورینگ سوزن انژکتور بپردازیم. با توجه به وظایف حیاتی این مهروموم دانستن این که اورینگ سوزن انژکتور چیست؟ مهروموم انژکتور از چه جنسی ساخته می شود؟ علائم خرابی اورینگ سوزن انژکتور چیست؟ و این گونه سوالات ضروری می باشد. شما می توانید پس از مطالعه مقاله با متخصصان شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر ملل تماس گرفته یا در قسمت نظرات سوالات خود را درباره اورینگ سوزن انژکتور بپرسید و پاسخ خود را در اسرع وقت دریافت کنید. در صورتی که قصد خریداری اورینگ سیلیکون و سایر اورینگ های دیگر در ضخامت و سایزهای مختلف دارید، می توانید به این مجموعه مراجعه کنید.

انژکتور چیست و چگونه کار می کند

یکی از قطعات مهم موتور خودرو که سوخت را به ذرات ریز تبدیل کرده (اتمیزه کرده) و آن را به داخل موتور جهات احتراق تزریق می کند، انژکتور می باشد. این قطعه در کنترل سوخت ورودی به موتور نقش اساسی دارد. انژکتور از اجزای مختلفی ساخته شده که یکی از قطعات مهم آن حلقه های اورینگ می باشند. از دیگر اجزایی که می توان به آن ها اشاره کرد آرماتور، سوپاپ، بدنه، سوزن انژکتور، فیلتر ورودی، سلونوئید و سوراخ خروجی می باشند.

انژکتور چیست و چگونه کار می کند

در هر انژکتور دو حلقه اورینگ وجود دارد که در ابتدا و انتهای آن جای می گیرند. جنس این حلقه های آب بندی کاملا منطبق با انواع سوخت مانند نفت و هیدروکربن ساخته شده و فشاری تا 750 PSI را تحمل می کنند. همچنین به طور استاندارد این تجهیزات آب بندی می توانند دمایی بین -26 تا 204 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. هدف از طراحی و ساخت اورینگ برای تعبیه در انژکتورها این است که از نشت سوخت و بخارات آن به بیرون جلوگیری کند.

جنس اورینگ سوزن انژکتور

همانطور که می دانید اورینگ ها با استفاده از مواد اولیه گوناگونی ساخته می شوند. دسته ای از آب بندها هم هستند که به منظور قرار گرفتن در مجاورت سوخت هایی مانند بنزین تولید می شوند. از آنجایی که اورینگ های انژکتور نیز به منظور جلوگیری از نشت سوخت و بخارات آن از انژکتور استفاده می شود، در ساخت آن ها از موادی مانند BUNA-N که در صنعت بیشتر با نام های نیتریل (NBR) شناخته می شود، استفاده می شود. این مهروموم های نیتریل در برابر روان کننده هایی مانند نفت خام، بنزین، پروپان، روغن های نفتی و آب مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. یکی دیگر از متریال هایی که به عنوان مواد اولیه در اورینگ های مقاوم در برابر بنزین استفاده می شود VITON می باشد. اورینگ وایتون نیز در برابر حلال هایی مانند بنزین مقاومت بسیار بالایی دارد و در مقابل حرارت و فشار بسیار بالای درون انژکتور مقاوم است.

جنس اورینگ سوزن انژکتور

اندازه اورینگ سوزن انژکتور

در خصوص اندازه واشرهای لاستیکی انژکتور باید گفت که با توجه به مدل خودروی خود باید از قطر و ضخامت آن ها اطمینان حاصل کنید. اورینگ هایی که با ضخامت بسیار کم در انژکتور مورد استفاده قرار می گیرند به درستی نمی توانند از نشتی سوخت جلوگیری کنند و به سرعت دچار آسیب می شوند. همچنین اگر حلقه مهروموم انژکتور بیشتر از حد مجاز ضخامت داشته باشند نیز به انژکتور آسیب زده و عملکرد درستی از خود نشان نمی دهد. به همین علت پیش از تهیه اورینگ برای انژکتور درباره سایز حلقه مورد استفاده در خودرو خود تحقیق کرده و با علم کافی اقدام نمایید.

باید گفت که بهترین راه برای این که اورینگ را اندازه گیری کنید، توجه به این نکات می باشد:

  1. اندازه سطح مقطع CS (ضخامت اورینگ)
  2. اندازه قطر داخلی ID
  3. اندازه قطر خارجی OD (در صورت نیاز)

این مقادیر با ابزار مانند کولیس یا میکرومتر به راحتی قابل اندازه گیری هستند.

خرابی اورینگ سوزن انژکتور

از آنجایی که اورینگ های انژکتور یکی از اجزای مهم و حیاتی این قطعات می باشند، اطمینان از سلامت و عملکرد مناسب آن ها اهمیت ویژه ای دارد. به همین منظور در ادامه سه مورد از موقعیت هایی را شرح می دهیم که در صورتی که آن ها را مشاهده کردید باید سریعا برای تعویض اورینگ اقدام نمایید.

  1. بوی سوخت از محفظه موتور

از اولین خرابی اورینگ سوزن انژکتور که نشان دهنده این است که مهروموم انژکتور دچار مشکل شده است، بوی سوخت از محفظه موتور است. در این شرایط به احتمال بسیار بالا حلقه اورینگ انژکتورها خشک شده یا ترک خورده اند و به درستی مانع نشت سوخت نمی شوند. هر چه مقدار بوی استشمام شده بیشتر باشد نشان دهنده این است که نشتی بیشتری وجود دارد.

  1. نشت سوخت

گاهی اوقات علاوه بر استشمام بوی سوخت در محفظه موتور خودرو، نشت سوخت نیز در این قسمت دیده می شود. همین نشتی باعث تشدید بوی سوخت می شود. این موضوع نیز یکی دیگر از نشانه های فرسوده شدن سیل کننده بالا یا پایین انژکتور می باشد. با توجه به اینکه سوخت ها قابلیت اشتعال بالایی دارند، توصیه می شود که در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل اقدام نموده و هرگونه نشتی را برطرف نمایید تا ایمنی خود و خودرو به خطر نیفتد.

خرابی اورینگ سوزن انژکتور

  1. استارت سخت و کاهش قدرت و شتاب

از دیگر خرابی اورینگ سوزن انژکتور که می توان به آن اشاره کرد، عملکرد نادرست موتور خودرو می باشد. همانطور که قبلا اشاره کردیم اورینگ انژکتور وظیفه جلوگیری از نشتی سوخت و بخارات آن را دارد. در صورتی که اورینگ خراب و فرسوده شود و نتواند به درستی مانع نشتی شود مقدار مناسب و مشخص شده به موتور نرسیده و در نتیجه باعث ایجاد مشکلاتی مثل سخت استارت خوردن، کاهش قدرت و شتاب می شود. گاهی ممکن است خودرو متوقف شده و علائم قبلی مانند بو و نشتی سوخت مشاهده شود.

رعایت نکاتی درباره مهروموم سوزن انژکتور

با این حال برای تمامی خودروها سرویس های مکرر و با فاصله زمانی مشخصی تعیین می شود تا از اینگونه مشکلات پیشگیری کرده و در زمان مناسب نسبت به تعویض این حلقه ها اقدام کنند. دقت کنید که در صورتی که هرگونه از علائم بالا را مشاهده کردید به هیچ عنوان با آب موتور را شست و شو ندهید. این کار نه تنها احتمال احتراق را بالا می برد بلکه به پیستون ها و سوپاپ ها نیز آسیب جدی وارد می کند. همچنین از استعمال سیگار در مجاورت خودرو اجتناب کنید.

برای پیشگیری از فرسودگی اورینگ انژکتور بهتر است از شستن غیراصولی این قطعات اجتناب کنید. یکی دیگر از راه ها برای پیشگیری فرسودگی اورینگ انژکتور این است که از کیفیت بنزین مورد استفاده اطمینان حاصل کنید. ناخالصی های بنزین مانند هر آلودگی دیگری به این حلقه ها آسیب وارد می کند.

سوالات رایج در خصوص بررسی و معرفی اورینگ سوزن انژکتور

  • اورینگ انژکتور خودرو چقدر عمر می کند؟

انژکتور خودرو و قطعات مربوط به آن معمولا از دوام بالایی برخوردار هستند و با رعایت برخی نکات تا حدود 50 هزار مایل یا 804 هزار کیلومتر نیز عمر می کنند.

  • چه زمانی واشر انژکتور را تعویض کنیم؟

به منظور کاهش ریسک خرابی انژکتور بهتر است هر سال نسبت به تعویض اورینگ انژکتور خودرو خود اقدام کنید. همچنین در صورتی که شکافی، تاول، حفره، بریدگی یا هرگونه آسیب دیدگی بر روی سطح اورینگ مشاهده کردید، آن را تعویض کنید.

  • آیا اورینگ های انژکتور اندازه استاندارد دارند؟

از آنجایی که بیشتر انژکتورها در سه سایز تولید می شوند. این اندازه ها عبارتند از 34، 48 و 60 میلیمتری. به همین خاطر اکثر اورینگ ها در اندازه های استاندارد تولید می شوند.

  • در هر انژکتور چند حلقه اورینگ وجود دارد؟

2 حلقه اورینگ در پایین و بالای هر کدام از انژکتورهای خودرو وجود دارد.

  • علائم خرابی آب بندی انژکتور خودرو چیست؟

هرگونه خرابی در مهروموم انژکتور خودرو باعث بروز عواملی مانند نشت بوی سوخت، نشت سوخت، عملکرد نادرست موتور، کاهش شتاب و قدرت خودرو، بالا رفتن مصرف سوخت، تولید دود سیاه، وجود لکه های سیاه بر لبه اگزوز و … می باشد.

سخن پایانی

یکی از قطعات مهم که وظیفه انتقال سوخت به موتور را دارد انژکتور می باشد. از جمله اجزای اساسی این قطعه دو حلقه اورینگی هستند که در این مقاله درباره آن ها توضیح دادیم. هنگامی که به بررسی و معرفی اورینگ سوزن انژکتور پرداختیم گفتیم که این مهروموم از نشت سوخت و بخارات آن به بیرون جلوگیری می کند. همچنین به این موضوع پرداختیم که این حلقه ها به علت اینکه در مجاورت سوخت قرار می گیرند باید از جنس نیتریل و وایتون تولید شوند تا به راحتی در مجاورت این مواد فرسوده نشوند و در دما و فشار بالای درون خودرو مقاومت خوبی داشته باشند. رایج ترین علائم خرابی اورینگ سوزن انژکتور نشت بوی سوخت، نشت سوخت و عملکرد نادرست موتور می باشد. نکته مهم این است که این حلقه ها بر اساس سرویس های از پیش تعیین شده تعویض گردند و جنس و اندازه و ضخامت این حلقه ها به درستی انتخاب شود. شما می توانید در صورتی که سوالی درباره اورینگ سوزن انژکتور دارید با متخصصان شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر ملل تماس گرفته و پاسخ خود را دریافت کنید. همچنین در قسمت نظرات و دیدگاه پایین این مقاله می توانید ابهامات و سوالات خود را بنویسید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ گوی شما عزیزان باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *