اورینگ‌ها بر چه اساسی انتخاب می‌شوند ؟

اورینگ‌ها بر چه اساسی انتخاب می‌شوند

اصولا برای آب بندی بسیاری از سطوح از اورینگ‌ استفاده می‌شود.‌ اورینگ‌ها جزو آن دسته از آب بندی‌ها هستند که کیفیت بسیار بالایی دارند. به شناخت کلی در مورد انواع آنها جنس و دیگر موارد به شما کمک می‌کند تا انتخاب اصولی را داشته باشید. اصولا برای انتخاب اورینگ‌ها یک سری اصول رعایت می‌گردد که در این محتوا تلاش کردیم تا بدانیم اورینگ‌ها دقیقا بر چه اساسی انتخاب می‌شوند . تا آخر مطلب ما را همراهی کنید.

اورینگ چیست ؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد اساس و اصول انتخاب اورینگ‌ها صحبت کنیم، بهتر است بدانیم خود اورینگ چیست؟ اورینگ یک نوع واشر مکانیکی بوده که برای آب بندی سطوح O شکل به کار برده می‌شوند. از این آب بندها در بسیاری از موارد نظیر لوله‌ها، خودرو‌ها و دیگر موارد استفاده می‌کنند زیرا قیمت مناسبی دارند و بسیار ساده و مطمئن می‌باشند. اورینگ‌ های سیلیکونی هم یک نوع از آنها به حساب می‌آیند که به راحتی نصب شده و فشار های خیلی بالا را هم تحمل می‌کنند. بجز سیلیکونی اورینگ‌ها در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود.

پایه و اساس انتخاب اورینگ‌ها کدامند ؟

قطعاً هنگام خرید یا انتخاب هر کدام از اورینگ‌ها این سوال برای خریداران پیش می‌آید که کدام یک را باید انتخاب نمود. در ادامه مطلب به شما توضیح می‌دهیم که اورینگ‌ها بر چه اساسی انتخاب می‌شوند.

استفاده از اورینگ‌ها

همانگونه که پیش‌تر توضیح دادیم، اورینگ‌ها یک مقطع دایره‌ای شکل هستند که بین دو سطح فشرده گشته و از نشت هوا یا مایع به خوبی جلوگیری به عمل می‌آورند. اما کاربرد و استفاده آنها در موارد متعدد و متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال بعضی از اورینگ‌ها توانایی آب بندی تا 5 هزار پوند در اینچ مربع را هم دارند. در اینچ‌ های متفاوت می‌توان آنها را انتخاب و خریداری نمود. طراحی همه اورینگ‌ها شبیه به هم است اما در انواع مختلف و متفاوتی موجود هستند.

متریال و جنس اورینگ‌ها

جنس اورینگ‌ها یکسان نیست، یعنی همه آنها از یک جنس نیستند. بعضی از آنها با پلی اتیلن یا ترموپلاستیک تولید می‌شوند و بعضی دیگر هم از جنس پلاستیک می‌باشند. هر کدام از آنها خواص مختلفی دارند، اما همه آنها یک عملکرد دارند که آن هم آب بندی و جلوگیری از نشت مایعات و گازها است. در این میان نمی‌توان از اورینگ‌ های سیلیکونی هم غافل شد. این نوع اورینگ هم در نوع خود بی نظیر بوده و قابلیت استفاده فراوانی دارد.

اورینگ‌ها بر چه اساسی انتخاب می‌شوند

مقدار فشار اورینگ

منظور از هر پوند در هر مربع در واقع آستانه تحمل هر اورینگ در مقابل فشار می‌باشد. همه حلقه‌ های اورینگ در کاربرد های مختلفی مورد استفاده هستند. آنها برای آب بندی سطوح مختلف فشار های مختلفی را هم تحمل می‌کنند. پس متناسب با میزان فشاری که قرار است به آنها وارد شود، اورینگ‌ها را انتخاب خواهند کرد. هنگام انتخاب حتما این نکته را مد نظر داشته باشید که اورینگ انتخابی psi مورد نیاز برای مقابله با نشت را دارد یا خیر.

سختی اورینگ‌ها

یکی دیگر از پارامتر هایی که خریدار یا کاربران کمک می‌کند تا انتخاب مطلوبی داشته باشد، توجه به میزان سختی اورینگ‌ها است. یعنی آنها از درجه سختی متفاوتی برخوردار هستند. به عنوان نمونه درجه سختی 40 از نوع اورینگ نرم شناخته شده و بالعکس اورینگ با درجه سختی 90 را  اورینگ سخت می‌شناسند. پس متناسب با نیاز به کدام از آنها انتخاب خواهند شد.

قطر هر اورینگ

در میان تمام موارد ذکر شده قطر داخلی اورینگ‌ها به خصوص اورینگ‌ های سیلیکونی را نمی‌توان نادیده گرفت. زیرا این اورینگ‌ها نرم بوده و ممکن است بر اثر فشار قطر داخلیشان هم دچار مشکل گردد. پس باید در این مورد دقت کافی داشته باشند. منظور از قطر داخلی فاصله بین دو نقطه وسیع از یک حلقه اورینگ می‌باشد. هنگام استفاده از هر اورینگ باید قطر سطح مورد نظر با آن برابر باشد. به عنوان مثال قطر لوله‎ای که قرار است با اورینگ آب بندی گردد، باید با قطر داخلی اورینگ یکسان باشد. یعنی نه خیلی بزرگتر از اورینگ بوده و نه خیلی کوچک تر باشد. چون در این حالت باز هم شاهد نشتی خواهیم بود.

اورینگ‌ها بر چه اساسی انتخاب می‌شوند

ضخامت اورینگ‌

علاوه بر قطر اورینگ، سطح مقطع یا همان ضخامت آنها هم مورد توجه می‌باشد. برای اینکه بتوانید به راحتی میزان ضخامت آنها را به دست آورید، اورینگ‌ها را به طرفین گذاشته و به خوبی ضخامت آنها را بسنجید. پس توجه به سطح مقطع یا همان ضخامت را در اولویت  انتخاب خود قرار دهید.

تحمل میزان دما

هر کدام از اورینگ‌ها یک میزان دما را تحمل می‌کنند. به عنوان نمونه اورینگ‌ سیلیکون که در سیستم‌ های لوله‌کشی مورد استفاده هستند، دمای 84 تا 232 درجه سانتی گراد را تحمل خواهند کرد. همچنین این نوع اورینگ در مقابل آب، اسید، پرتو ماورا بنفش و حرارت به خوبی از خود مقاومت نشان می‌دهند. پس این مورد فقط در اورینگ سیلیکونی خلاصه نمی‌شود. قبل از انتخاب هر کدام باید نسبت به تحمل میزان دما هم اقدام نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *