موارد استفاده اورینگ

عملکرد اورینگ چگونه است؟

مقدمه

در صنعت ساخت و ساز اصولاً نیاز به آب بندی خواهد بود. قطعاتی که امر آب بندی را تسهیل می‌کند به راحتی مورد استفاده هستند. اما ممکن است سوالی که مصرف کنندگان با آن مواجه می‌شوند این باشد که اورینگ چیست و چه کاربردی دارد و اصلاً چرا در تمام صنایع از این قطع پر کاربرد استفاده می‌شود؟ در این محتوا قصد داریم تا با بررسی اورینگ و نحوه عملکردشان آنها را بیشتر توضیح دهیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تعریف اورینگ

قبل از اینکه بخواهیم با عملکرد و در واقع انواع متریال اورینگ آشنا شویم بهتر است بدانیم خود اورینگ چیست؟ انواع اورینگ‌ها به نوعی درزبند مکانیکی که برای پوشاندن درزها از جنس الاستومر تشکیل شده باشند، گفته می‌شوند. آنها دارای سطح گردی هستند که به راحتی در درون یک شیار جای گرفته و فشرده می‌شوند. از نظر ظاهری شکل اورینگ به صورت حلقه یا حرف انگلیسی می‌باشد که در اندازه و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. آنها در متریال مختلفی هم ساخته می‌شوند که یکی از آنها اورینگ سیلیکون است. در این مقاله در ارتباط با موارد استفاده اورینگ و نحوه عملکرد آن ها توضیح می‌دهیم.

اورینگ سیلیکون

عملکرد اورینگ چگونه است؟

شاید تا به حال تعریف یا گفته‌های زیادی در مورد عملکرد اورینگ‌ها شنیده باشید، ولی هیچگاه به صورت مختصر در مورد آن توضیحی نشنیده باشید. به صورت ساده می‌توان گفت که در قسمت‌هایی از شیارها که احتمال درز آب وجود داشته باشد و یا باعث نشتی مایع یا گازها گردد، اورینگ‌ها قرار می‌گیرند. در واقع آنها میان دو سطح فشرده می‌شوند، به همین ترتیب هیچ فضای خالی برای عبور سیال‎ها نخواهد بود. با تمام فشار قرار گرفتن آنها آب بندی شیارها به طور کامل حفظ می‌گردد. وقتی فشار از روی آنها برداشته شد، مجدد آنها به حالت اولیه و شکل اولیه خود باز خواهند گشت. با تمام این اوصاف تا زمانی که آنها به درستی نصب شده باشند، آب بندی را خیلی خوب انجام خواهند داد.

متریال اورینگ

در تولید واشرهایی که تحت عنوان اورینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، متریال و مواد اولیه مختلفی مورد استفاده می باشد که در ادامه با آنها به صورت مختصر آشنا می‌شویم.

  • اورینگ فلورولاستومر

فلورالاستومر یک ماده مقاوم در برابر حرارت می‌باشد و اصولاً در مواردی که قرار است آنها را برای مدت زمان طولانی در معرض حرارت قرار دهند، از این جنس استفاده می‌کنند. اورینگ‌های فلورالاستومر را تحت عنوان اورینگ‌های مستحکم می‌شناسند.

  • اورینگ سیلیکونی

اورینگ یا لاستیک‌هایی که از جنس سیلیکون هستند، خیلی نرم و اسفنجی می‌باشند و هیچگونه ماده سمی در آن‌ها به کار نرفته است. به دلیل همین خاصیت ضد سمی بودن، از آنها در تجهیزات صنایع غذایی استفاده و به کار برده می‌شوند. اورینگ سیلیکونی از نظر متریال و انعطاف پذیری خیلی راحت، کاربرد دارند.

  • اورینگ اتیلن پروپیلن

این دسته از اورینگ‌ها برخلاف دسته‌های قبلی در برابر رطوبت و بخار بسیار مقاوم می‌باشند. از اورینگ‌ها  اصولاً در محیط هایی که رطوبت بالایی دارند، استفاده می‌گردد.

اورینگ اتیلن پروپیلن

موارد استفاده اورینگ

قطعا همه تجهیزاتی که با گازها و سیالات در ارتباط هستند، نیاز به آب بندی خیلی مناسبی دارند. آب بندی‌های اورینگ یکی از همین آب بندی‌هایی است که دارای مزیت‌های فراوان می‌باشد. اولین مزیت آن تراکم ناپذیر بودن با کشش سطحی خوب است. اگر آب بندی‌های اورینگ یا همان اورینگ‌های سیلیکونی به صورت مکانیکی اعمال گردند، ماده ویسکوزی در آنها جریان پیدا کرده و از نفوذ سیالات جلوگیری به عمل می‌آورد. از نظر ویژگی و شکل ظاهری و قطر داخلی و خارجی آنها بر اساس فرمول خاصی طراحی و محاسبه می‌شوند. اورینگ‌هایی که دارای ضخامت کمتر می‌باشند یک اصطکاک کمتری داشته و محیط خود را برای آب بندی ایجاد می‌کنند.

موارد استفاده اورینگ

پاسخ به این سوال که اورینگ‌ها را در چه صنایعی به کار می‌برند، در واقع پاسخ مطلقی نیست. زیرا هر صنعتی که به تجهیزات آب بندی نیاز داشته باشد، استفاده از آن مشخص است. برخی از کاربردهای اورینگ شامل موارد زیر است.

  • صنایع غواصی

یکی از مهمترین موارد استفاده اورینگ در صنایع غواصی می باشد. در صنعت غواصی برای تجهیزات غواصی به دلیل اینکه از نفوذ هوا به بیرون جلوگیری کنند، از اورینگ‌ها به خوبی استفاده می‎شود.

  • تجهیزات ایمپلنت دندانی

ایمپلنت‌های دندانی جز تجهیزاتی است که در دندانسازی به خوبی کاربرد دارند. هنگام به کارگیری از ایمپلنت یک مایع از آن خارج می‌گردد تا از احساس درد در فرد جلوگیری به عمل آورند. در ساخت ایمپلنت از اورینگ‌ برای جلوگیری از نشت مایع به بیرون به کار برده می‌شود.

  • تولید اسباب بازی

در بسیاری از اسباب بازی‌ها از این آب بند به خوبی به کار برده می‌شود. به عنوان مثال در تفنگ‌های پینت بال هوای فشرده شده‌ای برای شلیک گلوله‌های رنگی به کار برده می‌شود. برای جلوگیری از نفوذ هوا باید از حلقه‌های اورینگ استفاده گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *