کاربرد اورینگ در صنعت آب

کاربرد اورینگ در صنعت آب

مقدمه

از آن جایی که آب آشامیدنی روزانه توسط انسان ها استفاده می شود، رعایت کیفیت و استانداردهای بهداشتی برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامتی آن ها حائز اهمیت است. این مسئله چه در مصارف انسانی، کشاورزی و انواع صنایع مربوط به آب و فاضلاب مهم است. در این صنایع انواع ابزار لاستیکی از جمله اورینگ و واشر نیز در تجهیزات توزیع، ذخیره سازی، لوله ها، هوزینگ ها و قطعات شیرآلات آب مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی و کاربرد اورینگ در صنعت آب آشامیدنی بپردازیم و درباره انواع استانداردهای تعیین شده توسط کشورهای مختلف در این خصوص توضیح دهیم. شما می توانید سوالات و ابهامات خود در خصوص کاربرد اورینگ در صنعت آب آشامیدنی را با کارشناسان و متخصصان شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر ملل از طریق راه های ارتباطی در میان گذاشته و پاسخ خود را دریافت کنید. در صورتی که قصد سفارش انواع اورینگ ها از جمله اورینگ nbr را در سایز و ضخامت های متفاوت دارید، می توانید به این مجموعه مراجعه کرده و آن ها را با کمترین قیمت خریداری کنید.

اورینگ در تجهیزات آب آشامیدنی

طبیعی است که تقاضای تجهیزاتی که در ارتباط با آب آشامیدنی باشند بسیار زیاد باشد و ضروری است که در این تجهیزات به هیچ عنوان آلودگی نفوذ نکند. این موضوع به خصوص در واشرهای لاستیکی به کار رفته به منظور آب بندی بسیار مهم است و باید از اورینگ هایی استفاده نمود که آب آشامیدنی را آلوده یا تحت تاثیر قرار ندهد.

اورینگ در تجهیزات آب آشامیدنی

این واشرهای لاستیکی می توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. از جمله این کاربرد اورینگ در صنعت آب عبارتند از:

  • واشرهای مورد استفاده در پمپ های آب آشامیدنی
  • واشرهای مورد استفاده در سوپاپ تجهیزات آب آشامیدنی
  • واشرهای مورد استفاده در خطوط لوله کشی آب آشامیدنی
  • واشرهای مورد استفاده در مخازن و ظروف آب آشامیدنی
  • واشرهای مورد استفاده در تصفیه و فیلترهای آب آشامیدنی

ترکیبات لاستیکی مورد تایید برای آب آشامیدنی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم لاستیک اورینگ و واشر نباید آب را آلوده کند و تحت تاثیر قرار دهد. تنها برخی از ترکیبات لاستیکی و الاستومری مورد تایید برای صنعت آب آشامیدنی، می باشند. یکی از واشرهای لاستیکی که از جمله رایج ترین اورینگ ها جهت آب بندی در این صنعت استفاده می شود اورینگ EPDM می باشد. البته اورینگ های دیگری مانند NBR و اورینگ سیلیکون نیز استفاده می شود و هر کدام از آن ها در این صنعت به طور ویژه فرموله شده و براساس استانداردهای مختلف تولید می شود. در ادامه به طور ویژه به بررسی این که کاربرد اورینگ در صنعت آب آشامیدنی چیست، می پردازیم.

ترکیبات لاستیکی مورد تایید برای آب آشامیدنی

واشر EPDM برای آب آشامیدنی

لاستیک EPDM یکی از مواد اولیه معتبر و آزمایش شده برای مطابقت با صنایعی همچون آب آشامیدنی می باشد. از خواص ویژه این واشرها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • مقاومت دمایی بالا
  • مقاومت شیمیایی در برابر محیط های اسیدی و بازی
  • مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش
  • مقاومت در برابر ازن و شرایط جوی
  • مقاومت در برابر آب
  • مورد تایید بسیاری از استانداردها
  • دوام بالا
  • انعطاف پذیر

اورینگ های EPDM با توجه به هزینه مناسب و کارآیی و عملکرد بسیار عالی که دارند، انتخاب صحیحی برای آب بندی این صنایع هستند و در مدت زمان طولانی با غوطه ور شدن در آب آسیب نمی بینند. این واشرها در اندازه، ضخامت و سختی های متنوعی تولید می شوند.

واشر EPDM-55985

این ترکیب یکی از اورینگ های فرموله شده ویژه صنعت آب آشامیدنی می باشد. اورینگ EPDM-55985 مطابق با محیط هایی که شامل آب گرم، بخار آب و استانداردهای ویژه این صنایع تولید می شوند. این ترکیب در برابر بسیاری از حلال ها، اسیدها و سیالات هیدرولیکی مبتنی بر استر نیز مقاوم است و در جلوگیری از نفوذ این مواد به آب آشامیدنی بسیار خوب عمل می کند. اما در برابر روغن های گیاهی، حیوانی و معدنی مقاومتی ندارد. از این ترکیبات برای تولید اورینگ در صنایع مواد غذایی و داروسازی نیز می توان بهره برد.

ترکیب الاستومر اورینگ سختی تایید شده توسط استانداردهای محدوده دمایی
EPDM-55985 70 ACS, DVGW W270, KIWA ATA, KTW, NSF61, UBA, WRAS (-45) تا 150 درجه سانتیگراد

اورینگ EPDM پخت شده با پروکساید (Peroxide)

از آنجایی که استفاده از پروکساید برای ضدعفونی کردن مواد الاستومری نیز کاربرد دارد، از این اورینگ ها نیز می توان برای آب آشامیدنی نیز بهره برد. این ترکیبات مقاومت خوبی نیز در برابر حرارت و مواد شیمیایی از حد نشان می دهند. اورینگ های EPDM کیور شده توسط پروکساید می توانند دماهای 150 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. از جمله خواص دیگری که در خصوص این واشرها می توان نام برد عبارتند از:

  1. تحمل بیشتر برای قرار گرفتن در دمای بالا
  2. مقاومت در برابر کهنگی
  3. مجموعه فشرده سازی کم
  4. مقاومت در برابر روغن ها و مواد شیمیایی
  5. مقاومت در برابر تغییر رنگ

استاندارد اورینگ ها در آب آشامیدنی

در سراسر دنیا استانداردهای متفاوتی وجود دارد که برای مواد لاستیکی که در تماس با آب آشامیدنی قرار می گیرند، تعیین شده اند. در این بخش به بررسی برخی از این استانداردهای اورینگ های آب آشامیدنی می پردازیم. از استانداردهای جهانی مورد استفاده برای تجهیزات صنعت آب آشامیدنی و معدنی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ACS آب آشامیدنی فرانسه
  • AS/NZS 4020 آب آشامیدنی استرالیا
  • NSF 42 آب آشامیدنی ایالات متحده آمریکا
  • NSF 62 آب آشامیدنی ایالات متحده آمریکا
  • UBA (KTW) آب آشامیدنی آلمان
  • WRAS آب آشامیدنی انگلستان
  • KIWA، EN681 آب آشامیدنی هلند

استاندارد اورینگ ها در آب آشامیدنی

-اورینگ آب آشامیدنی تایید شده توسط ایالات متحده آمریکا NSF 62  وNFS 42

این استاندارد که توسط بنیاد ملی بهداشت ایالت متحده آمریکا صادر شده است، مشخص کننده مقادیر قابل قبول برای آلودگی و ناخالصی هایی می باشد که در دستگاه ها و تجهیزات سیستم آب آشامیدنی وجود دارد. این استاندارد مواردی مانند الزامات در خصوص شرایط دمایی و نگهداری سیستم تصفیه آب، سیستم توزیع، سیستم آب گرم و سرد و … را شامل می شود. همچنین دستورالعمل هایی جهت نگهداری تجهیزات زیر نور خورشید و در معرض ازن و شرایط آب و هوایی را نیز به همراه دارد. برای مثال NSF/ANSI 42 شامل استانداردهایی برای فیلترهایی است که جهت کاهش بو، کلر و طعم آب استفاده می شود. این استاندارد می تواند برای اورینگی که در سینک ظرفشویی به کار رفته تا واشرهای لاستیکی لوله کشی ورودی ساختمان در نظر گرفته شود. به عنوان مثالی دیگر NSF/ANSI 62 در خصوص آلودگی های موجود در سیستم هایی تقطیر آب به کار گرفته می شود. در این سیستم ها آب تا نقطه جوش گرم شده و بخارات به دست آمده به صورت متراکم جمع آوری می شود. در این میان برخی آلاینده ها مانند فلزات سنگین (به عنوان مثال مواد شیمیایی آلی فرار) باقی مانده و به صورت بخار به همراه آب وارد تجهیزات آب آشامیدنی می شوند و ممکن است اورینگ ها را نیز در این سیستم آلوده و تخریب کنند. در آزمایشاتی که برای این استاندارد انجام می شود، در صورتی که آلودگی بیش از حد مجاز باشد از مواد شیمیایی مانند هیپوکلریت سدیم یا سفیدکننده به عنوان ضدعفونی کننده آب آشامیدنی استفاده می شود.

-اورینگ آب آشامیدنی تایید شده توسط آلمان UBA (KTW)

این استانداردها توسط انجمن فنی و علمی آلمان برای الزامات الاستومرهای مورد استفاده در صنعت آب آشامیدنی و سایر مواد منتشر شده است. در این استاندارد سه نوع معیار تعریف شده است:

  • معیارهای ارزیابی مواد فلزی: مواد فلزی از نظر بهداشتی برای تماس با آب آشامیدنی مناسب باشند.
  • معیارهای ارزیابی لعاب و مواد سرامیکی: فقط مواد تشکیل دهنده فهرست شده باید در لعاب و مواد سرامیکی یافت شوند.
  • معیارهای ارزیابی پلاستیک ها و سایر مواد آلی در تماس با آب آشامیدنی: معیارهای ارزیابی برای پلاستیک ها، واشر و اورینگ ها، پوشش های آلی و روان کننده ها.

سوالات متداول در خصوص کاربرد اورینگ در آب آشامیدنی

آیا از واشر نیتریل می توان برای آب آشامیدنی استفاده کرد؟

بله اما تحت استاندارد .NSF61  اورینگ NBR را می توان در تجهیزات مربوط به آب آشامیدنی استفاده کرد، اما مقاومت زیادی در برابر آب کلر ندارد.

مناسب ترین واشر برای آب آشامیدنی چیست؟

مقاومت EPDM نسبت به دما، آب و هوا و آب دریا و همچنین مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی قطبی بسیار خوب است. علاوه بر این، EPDM نسبت به آب کلردار واکنش نشان نمی دهد. این ویژگی ها EPDM را برای تمام کاربردهای آب آشامیدنی بسیار مناسب می کند.

چگونه واشر با اندازه مناسب برای لوله آب آشامیدنی انتخاب کنم؟

برای تهیه واشر با اندازه مناسب باید شیاری که قرار است در آن قرار بگیرد بررسی کرده و ضخامت آن را اندازه بگیرید.

اورینگ های فیلتر آب چقدر عمر می کنند؟

اورینگ های فیلتر آب آشامیدنی باید زمانی که متوجه آسیب یا کشیدگی آن ها شدید تعویض شوند.

واشر فیلتر آب کجا قرار دارد؟

چندین واشر در فیلترهای آب استفاده می شود که به عبارتند از:

  • ناحیه فیلتر (قسمت استوانه ای شکل فیلتر که کارتریج فیلتر را نگه می دارد.)
  • درپوش فیلتر (بالای فیلتر که لوله کشی ورودی/خروجی دارد.)
  • شیارهای ناحیه پیچ های داخل فیلتر

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کاربرد اورینگ در صنعت آب آشامیدنی، لاستیک مورد استفاده در اورینگ های تجهیزات آب آشامیدنی، استانداردهای مربوط به تجهیزات آب آشامیدنی و … پرداختیم. هدف از به کارگیری اورینگ در صنایعی مانند آب آشامیدنی برای جلوگیری از ورود آلودگی به تجهیزات و جلوگیری از نشتی آب در اتصالات می باشد. از جمله ترکیبات رایج برای تولید واشر لوله آب و سایر دستگاه های مربوط به آب EPDM می باشد. این الاستومر به علت خواص بسیار عالی و مقاومت خوبی که از خود در برابر آب و هوا، ازن، دما و … نشان می دهد به صورت گسترده استفاده می شود. استانداردهایی نیز برای تولیدکنندگان این واشرها تعیین شده که با رعایت لزومات آن ها می توانند یک اورینگ با کیفیت تهیه کنند. شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر ملل با سال ها سابقه توانسته تا بر اساس استاندارهای جهانی به تولید انواع واشر و اورینگ بپردازد. شما می توانید در صورتی که هرگونه سوالی در خصوص کاربرد اورینگ در آب آشامیدنی دارید با کارشناسان ما تماس گرفته و پاسخ خود را در اسرع وقت دریات کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *