کاربرد اورینگ در ساخت و ساز

عموما مهندسان در ساخت و ساز ساختمان ها تلاش می کنند تا سیستم هایی از قبیل آسانسور، لوله کشی آب، گاز، برق، درب های اتوماتیک، امنیت و دوربین های مداربسته، سنسورهای حرارت و هشدار، تهویه، روشنایی و … را به صورت اصولی و با کمترین خطا طراحی و اجرا کنند. در همین میان یکی از خطرهای احتمالی که ممکن است باعث شود تا آسیب جدی به ساختمان برسد، نشتی انواع گاز، مایعات، روغن و … در این سیستم ها می باشد. به همین منظور رعایت نکاتی در خصوص آب بندی اهمیت ویژه ای دارد. در این مقاله سعی داریم تا درباره کاربرد اورینگ در ساخت و ساز توضیح دهیم و به بررسی این تجهیزات آب بندی که بسیار حائز اهمیت می باشند بپردازیم. شما می توانید در صورتی که هرگونه سوالی درباره کاربرد اورینگ و واشر در ساخت و ساز ساختمان ها دارید با کارشناسان ما در شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر ملل ارتباط گرفته و پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان دریافت کنید.

آب بندی در ساختمان به چه صورت است؟

علاوه بر سیستم های لوله کشی آب و گاز سیستم هایی نیز هستند که به صورت هیدرولیک کار کرده و با روغن سروکار دارند. مانند سیستم های آسانسور یا درب های اتوماتیک. در این سیستم ها اتصالاتی وجود دارند که باید مهروموم شده و از نشت انواع سیالات جلوگیری شود. اورینگ سیلیکون در این میان از جمله تجهیزات آب بندی به صرفه و ساده ای هستند که به راحتی تعویض می شوند و بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند. اما با توجه به اینکه اورینگ ها در ابعاد و جنس های متنوعی تولید می شوند، دانستن اینکه از چه اورینگی در چه موقعیتی استفاده شود اهمیت دارد.

کاربرد اورینگ در لوله کشی آب ساختمان

در اتصالات فشاری و لوله کشی های آب ساختمان ها، اورینگ ها نقش مهمی دارند. این تجهیزات آب بندی که بخشی اساسی در اتصالات لوله ها هستند برای جلوگیری از نشت آب استفاده می شوند تا خطر هدر رفتن آب را کاهش دهند. این واشرهای لاستیکی به راحتی در برابر فشارهای داخلی و خارجی مقاومت می کنند و عملکرد صحیح سیستم لوله کشی آب خانه ها را تضمین می کنند. از رایج ترین انواع اورینگ مورد استفاده در لوله کشی می توان به واشرهای EPDM ، NBR و سیلیکون اشاره کرد. مناسب ترین این واشرها، اورینگ EPDM می باشد زیرا نسبت به کلر واکنشی نشان نمی دهد و مقاومت خوبی در برابر ازن، آب شور و شیرین و حرارت دارد. محدوده دمایی که اورینگ های EPDM می تواند تحمل کنند از (-45) تا 150 درجه سانتیگراد می باشد. در مقاله ای درباره کاربرد اورینگ در آب آشامیدنی به صورت کامل از انواع اورینگ مورد استفاده در لوله کشی های آب صحبت کرده ایم.

اورینگ ها همچنین نقش مهمی در سیستم های فیلتر آب دارند. به عنوان مثال، در سیستم های فیلتر آب کل خانه، از حلقه های اورینگ برای آب بندی محفظه فیلتر استفاده می شود. اورینگ نامناسب در این سیستم می تواند باعث نشت شود، فشار آب سیستم را کاهش داده و به باکتری ها اجازه دهد تا منبع آب را آلوده کنند. کلاهک های محفظه فیلتر آب نیز باید دارای حلقه های اورینگ برای جلوگیری از نشتی باشند. اورینگ ها باید به درستی روغن کاری شوند تا از تورم آن ها جلوگیری شود. آن ها باید پس از تعویض فیلتر یا هر زمان که به نظر فرسوده می شوند، تعویض شوند.

برای سر دوش های حمام خانه ها نیز از حلقه های اورینگ به عنوان آب بندی استفاده می شود. نشتی سر دوش ها اغلب نشانه اورینگ فرسوده است که سفت شده یا شکافته شده است. رفع نشتی دوش می تواند به سادگی تعویض اورینگ باشد.

در فیلترهای استخر نیز از چندین نوع مختلف اورینگ استفاده می کنند. یکی از واشرهایی که اغلب در تجهیزات استخرها فرسوده می شود، اورینگ مخزن است. اورینگ ها در تجهیزاتی مانند پمپ های استخر، سیستم گرمایش استخر، شیرهای ورودی و خروجی و سیستم های کلرسازها نیز استفاده می شوند.

کاربرد اورینگ در لوله کشی گاز

اورینگ ها در سیستم لوله کشی گاز در ساختمان ها نیز کاربرد بسیاری دارند. این واشرهای لاستیکی مورد استفاده در خطوط لوله کشی، شیرها، سوپاپ ها، کنتورها، لوازم جانبی و … مربوط به گاز باید از دوام بالایی برخوردار باشند. مهم ترین ویژگی که این اورینگ ها لازم است دارا باشند مقاومت بالا در برابر انواع گازهای شیمیایی است. از جمله اورینگ های رایج که در سیستم توزیع گاز کاربرد دارد، اورینگ NBR یا نیتریل است. البته برخی از تولیدکنندگان اورینگ به طور ویژه ترکیبات الاستومر را ارتقا داده و برای استفاده در داخل ساختمان ها آماده می کنند. این ترکیبات همچنین باید در دماهای پایین از فشرده سازی قابل قبولی برخوردار باشند. تولید کنندگان باید توجه داشته باشند که واشرهای لاستیکی باید از استانداردهای مختلف NEN در صنعت گاز پیروی کنند. انواع مختلفی از استانداردها برای استفاده از ترکیبات لاستیکی در معرض گاز وجود دارد. برای مثال استاندارد NEN-EN 594 شامل الزاماتی رد خصوص استفاده از آب بندی های لاستیکی در وسایل گازسوز و تجهیزات گاز در فضاهای داخلی می باشد. NEN-EN 682 نیز استاندارد دیگری است که در خصوص استفاده از اورینگ در لوله های گاز و اتصالاتی می باشد که مخصوص گازهای هیدروکربنی است.

کاربرد اورینگ در آسانسور و درب اتوماتیک ساختمان

امروزه همه ساختمان های چند طبقه بر اساس استانداردهای ساخت و ساز دارای آسانسور می باشند و در این بین اکثر آن ها مجهز به درب های اتوماتیک برای ورود و خروج هستند. این دو سیستم از جمله سیستم های هیدرولیکی می باشند که به وسیله سیالاتی همچون روغن کار می کنند. به همین منظور برای جلوگیری از نشت روغن در میان تجهیزات آن ها از واشرهای لاستیکی استفاده می شود که نسبت به انواع روغن های مورد استفاده مقاومت خوبی داشته باشند. برای سیستم های هیدرولیکی از دو دسته تجهیزات آب بندی استاتیک و دینامیک استفاده می شود. دو گروه از انواع اورینگ ها که در آسانسورها و درب های هیدرولیکی ساختمان ها کاربرد دارند واشرهای نیتریل و اورینگ وایتون می باشند. اورینگ های NBR که از لاستیک نیتریل بوتادین ساخته شده اند قیمت مناسبی دارد و در برابر سیالات هیدرولیک مبتنی بر نفت مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. این اورینگ ها در محدوده دمایی (-50) تا 120 درجه سانتیگراد مقاومت می کنند اما در برابر هوا مقاوم نیستند. گروه بعدی واشرهای فلوروکربن یا VITON است که برای محیط هایی مناسب است که شامل دماهای بسیار بالا، بسیار پایین و مواد شیمیایی می باشند. محدوده دمایی قابل تحمل برای اورینگ های ویتون (-26) تا 230 درجه سانتیگراد می باشد. اورینگ های فلوروکربن با مقاومت بالایی که در برابر ازن، اکسیژن، روغن های معدنی، سیالات هیدرولیکی مصنوعی، سوخت، مواد آروماتیک و … دارند برای سیستم های هیدرولیک ساختمان ایده آل هستند.

کاربرد اورینگ در پکیج ساختمان

در پکیج های ساختمان ها نیز از اورینگ ها جهت آب بندی استفاده می شود. این تجهیزات آب بندی در قسمت اتصال T شکلی (سه راهی) که ترموستات را به پمپ آب وصل می کند تعبیه می شوند. همچنین دو اورینگ در قسمت های ابتدایی و انتهایی شیلنگ رادیاتور نیز وجود دارند. با توجه به دما و فشاری که در پکیج های ساختمان وجود دارد اورینگ مناسب برای جلوگیری از نشت آب، اورینگ EPDM می باشد که به دلیل مقاومت عالی در برابر گرما، آب و بخار، محیط بازی، حلال‌های اسیدی ملایم و اکسیژن دار، ازن و نور خورشید شهرت دارد. همچنین از اورینگ های Viton و اورینگ سیلیکون نیز می توان استفاده کرد.

سوالات متداول در خصوص کاربرد اورینگ در ساخت و ساز

اورینگ تا چه میزان فشار را می تواند تحمل کند؟

اکثر اورینگ ها تا 1500 psi فشار را می توانند تحمل کنند.

اورینگ ها در کجا بیشتر استفاده می شوند؟

از اورینگ معمولاً در پمپ ها، سیلندرها، اتصالات و سوپاپ ها یافت می شوند تا از نشت مایعات و گازها جلوگیری کنند. آن ها در موقعیت های استاتیک، دینامیک، هیدرولیک و پنوماتیک استفاده می شوند.

اورینگ ها چقدر عمر می کنند؟

اورینگ SBR به مدت 3 سال، اورینگ های نیتریل، HNBR، NBR، کلروپرن، ACM، هیپالون و پلی آکریلات به مدت 15 سال و اورینگ های FKM، FFKM، EPDM، FPDM، سیلیکون، فلوروسیلیکون و بوتیل به صورت نامحدود عمر می کنند.

سخن پایانی

 استفاده از اورینگ و واشرهای لاستیکی در انواع اتصالات و تجهیزات ساختمان ها رایج است. در این مقاله به کاربرد اورینگ در ساخت و ساز پرداختیم و استفاده از اورینگ در سیستم لوله کشی آب، سیستم لوله کشی گاز، سیستم های هیدرولیکی مانند آسانسورها و درب های اتوماتیک و پکیج ساختمان ها را توضیح دادیم. اکثر اورینگ های مورد استفاده در ساخت و ساز واشرهای نیتریل،EPDM، سیلیکون و Viton می باشند. باید توجه کرد که نشتی و خرابی های مربوط به سیستم های ذکر شده بیشتر به دلیل این است که آب بندی های این تجهیزات دچار آسیب یا فرسودگی شده اند. شما عزیزان می توانید سوالات خود را درباره کاربرد اورینگ در ساخت و ساز با کارشناسان و متخصصان ما در شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر از طریق نظرات زیر این مقاله یا راه های ارتباطی دیگر درمیان گذاشته و پاسخ خود را در اسرع وقت دریافت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *