اصول نگهداری اورینگ

برای نگهداری اورینگ باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مقدمه

اورینگ ها و واشرهای لاستیکی نیز مانند هر قطعه دیگری نیاز به نگهداری صحیح برای داشتن عمری طولانی و کارآمدتر دارند. به همین منظور تلاش داریم در این مقاله به این موضوع بپردازیم که برای نگهداری اورینگ باید به چه نکاتی توجه کرد؟ شناخت شرایط محیطی و اصول نگهداری اورینگ با جنس مناسب از جمله اولین و مهم ترین نکاتی هستند که پیش از هرگونه اقدامی برای تهیه این آب بندها باید آن ها را در نظر گرفت. در این مقاله سعی داریم تا به موضوعاتی مانند بازرسی اورینگ، روانکاری اورینگ، بررسی محدوده دمایی مناسب برای اورینگ، بررسی سازگاری شیمیایی اورینگ ها، سازگاری فیزیکی اورینگ، نصب واشرهای لاستیکی، انبار و ذخیره سازی اورینگ و تعویض واشرها به طور صحیح اشاره کنیم. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که رعایت تمامی موارد گفته شده به منظور نگهداری اورینگ های بسیار حساس در شرایط به خصوص مانند اورینگ های استفاده شده در صنایعی همانند هوافضا می باشد. اما اصول نگهداری اورینگ در شرایطی معمول مانند استفاده از واشرهای لاستیکی در شیرآلات ساختمان ها، رعایت تمامی این موارد الزامی نیست. شما می توانید سوالات خود درباره نکات صحیح نگهداری اورینگ وایتون و سایر اورینگ های دیگر را از متخصصان ما در شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر ملل پرسیده و پاسخ خود را دریافت کنید.

بازرسی صحیح اورینگ

بازرسی منظم حلقه های اورینگ یکی از اصولی می باشد که هزینه های تعمیرات و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات را کاهش می دهد. واشرهای لاستیکی بر اثر کشش، فشار، چرخش، خم شدن و … ممکن است آسیب دیده و دچار ترک، بریدگی و یا آسیب های دیگر شود. با مشاهده منظم و سطحی این قطعات می توان به سرعت آسیب دیدگی را تشخیص داد و آن را تعویض کرد.

بازرسی صحیح اورینگ

از جمله مهمترین اصول نگهداری اورینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در صورت امکان محل اتصالات باز شود و اورینگ بیرون آورده شود. سپس با مواد شوینده ملایم و آب تمیز شده تا آلودگی های سطحی از بین برود. این کار باعث می شود تا سطح اورینگ بهتر دیده شود.
  2. پس از شستن اورینگ از پارچه بدون پرز یا هوای فشرده برای خشک کردن آن استفاده شود.
  3. برای بازرسی ابعاد و اندازه اورینگ باید قطر و ضخامت آن را با استفاده از میکرومتر یا کولیس اندازه گیری کرد. این اندازه گیری برای اطمینان از این موضوع است که محدوده تحمل واشر با شرایط محیطی خود مطابقت داشته باشد.
  4. علاوه بر بازرسی چشمی اورینگ nbr و سایر جنس های دیگر اورینگ، تست هایی نیز وجود دارند که می توان از آن ها برای بررسی وضعیت واشر استفاده کرد. به طور مثال تست های compression set (مجموعه فشرده سازی) و durometer (دورومتر) از جمله روش هایی هستند که در بازرسی واشرها می توان استفاده کرد.
  • تست compression set (مجموعه فشرده سازی): تست compression set نوعی آزمایش است که برای اندازه گیری توانایی یک ماده الاستومری مانند اورینگ ها در حفظ شکل و خواص آب بندی خود پس از فشرده شدن برای مدت زمان مشخصی استفاده می شود. پس از آزاد شدن فشرده سازی، نمونه اندازه گیری می شود تا مشخص شود که چه مقدار از فشرده سازی بازیابی شده است. این اندازه گیری معیاری است برای اینکه چگونه ماده می تواند شکل و خواص آب بند خود را در طول زمان حفظ کند.
  • تست durometer (دورومتر یا سختی): تست سختی سنج نوعی آزمایش است که برای اندازه گیری سختی اورینگ استفاده می شود. در این آزمایش با استفاده از دستگاه سختی سنج، تحت یک نیروی مشخص به سطح ماده فشار وارد می شود. عمق فرورفتگی اندازه گیری و سختی مواد به عنوان یک مقدار عددی در مقیاسی مانند Shore A یا Shore D بیان می شود.

نکته: در اندازه گیری سختی مواد لاستیکی و الاستومرها از مقیاس عددی Shore A و در اندازه گیری مواد سخت تری همچون پلاستیک، فلز، چرم و … از مقیاس عددی Shore D استفاده می شود.

  1. ماده اولیه اورینگ نیز باید در مورد بازرسی قرار گیرند. مواد مختلف خواص متفاوتی دارند و برای کاربردهای مختلف مناسب هستند. اورینگ باید با مایع یا ماده شیمیایی که در معرض آن قرار می گیرد سازگار باشد. در غیر این صورت ممکن است متورم، منقبض یا شل (به اصطلاح آدامسی) شود.

اصول نگهداری اورینگ

اصول نگهداری اورینگ

روانکاری صحیح اورینگ

روانکاری مناسب برای عملکرد مناسب حلقه های اورینگ سیلیکون بسیار مهم است. روغن کاری به کاهش اصطکاک، سایش واشر، خشک شدن، ترک خوردن، نشت و آلودگی در ماشین آلات و تجهیزات آن جلوگیری می کند. نوع روان کننده مورد استفاده باید با مواد اورینگ و کاربرد آن سازگار باشد.

  1. از روان کننده ها به مقدار زیاد استفاده نشود، زیرا مقدار زیاد روان کننده ممکن است باعث شود تا اورینگ به خوبی در جای خود قرار نگیرد و آلودگی را به اورینگ جذب کند. یک لایه نازک روان کننده برای اطمینان از روانکاری مناسب کافی است.
  2. انتخاب صحیح روان کننده برای اورینگ حائز اهمیت است، چرا که استفاده از نوع نامناسب و ناسازگار با واشر می تواند سبب تحلیل یا از بین رفتن آب بند شود. از استفاده از روان کننده های مبتنی بر نفت خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث تخریب آب بند شوند.

توصیه: به طور معمول از روان کننده های مبتنی بر سیلیکون استفاده می شود، زیرا اکثر اورینگ ها با این روان کننده سازگار می باشند.

  1. پیش از اعمال روان کننده بر روی حلقه اورینگ، باید سطح آب بندی را کاملا تمیز و خشک کرد، زیرا وجود آلودگی می تواند سبب خرابی اورینگ شود.
  2. هنگام استفاده از روان کننده، اطمینان از توزیع یکنواخت آن روی سطح اورینگ ضروری است. یکی از راه های انجام این کار این است که در حین استفاده از روان کننده، واشر را بین انگشتان خود بچرخانید. این کار باعث می شود که روان کننده به طور مساوی توزیع شود و هیچ نقطه خشکی وجود نداشته باشد.
  3. پس از استفاده از روان کننده، اطمینان از قرار گرفتن صحیح حلقه اورینگ، عدم وجود پیچ خوردگی و تاب ضروری است.

محدوده دمایی صحیح برای استفاده از اورینگ

اولین گام برای اطمینان از سازگاری دمایی اورینگ، تعیین محدوده دمایی ماده اولیه مورد استفاده در این آب بند می باشد. مواد مختلف دارای محدوده دمایی متفاوتی هستند و انتخاب ماده مناسب برای کاربرد مورد نظر مهم است. اورینگ می تواند تحت تاثیر دمای شدید، چه گرم یا سرد قرار گیرد. دمای بالا می تواند باعث شکنندگی و ترک خوردن آب بند شود، در حالی که دمای پایین باعث از دست دادن خاصیت ارتجاعی آن می شود. قیمت اورینگ سیلیکون و سایر جنس های دیگر اورینگ بسته به محدوده دمایی که می توانند تحمل کنند، متفاوت می باشد.

محدوده دمایی صحیح برای استفاده از اورینگ

  1. توجه به این نکته ضروری است که محدوده دمایی یک اورینگ می تواند تحمل کند تحت تأثیر عواملی مانند فشار، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و مدت زمان کارکرد می باشد. بنابراین، مشورت با سازنده یا تامین کننده برای اطمینان از مناسب بودن ماده انتخابی برای موقعیتی که قرار است در آن استفاده شود ضروری است.
  2. محدوده دمایی اورینگ ها مطابق جدول زیر می باشد.

محدوده دمایی قابل تحمل اورینگ ها

جنس اورینگ محدوده دمایی قابل تحمل (درجه سانتیگراد)
حداقل حداکثر
NBR یا نیتریل -40 130
Viton یا وایتون -50 250
سیلیکون -60 250
فلوروسیلیکون -50 250
EPDM -50 150
HNBR -40 150
ACM -20 180
ECO -35 120
AFLAS -5 204
AEM -25 180
CSM -25 135
CR -40 120
بوتیل -40 180
نئوپرن -30 230
KALREZ -42 350
SBR -50 130
  1. استفاده از یک واشری که برای محدوده دمایی مناسب رتبه بندی نشده است، می تواند باعث آسیب دیدگی هایی همچون سفت شدن، شکننده شدن و یا شل شدن (به اصطلاح آدامسی شدن) آن شود.
  2. برای اطمینان از سازگاری اورینگ در محدوده دمایی مشخص، می توان از روشی رایج مانند تست ASTM D573 استفاده کرد. در این روش، واشر در یک دوره زمانی مشخص در معرض دماهای مختلف قرار گرفته و هرگونه تغییر در خواص فیزیکی آن مانند سختی، افزایش طول و Compression Set و … بررسی می شود.
  3. یکی از تست های رایج برای تعیین عملکرد طولانی مدت آب بندی در دماهای بالا نیز استفاده از روش Heat Aging می باشد. همانطور که از نام این روش مشخص است، اورینگ برای مدت زمانی طولانی در معرض دماهای بالا قرار می گیرد.

سازگاری شیمیایی اورینگ

بسیار مهم است که واشرهای لاستیکی یا حلقه های اورینگ با ماده شیمیایی که در معرض آن قرار می گیرد، سازگار باشد. در غیر این صورت، اورینگ ممکن است متورم، منقبض یا شل (آدامسی) شود و باعث از کار افتادن تجهیزات شود. این آب بندها می توانند در معرض مواد شیمیایی مختلفی از جمله سوخت، روغن، اسیدها و حلال ها قرار بگیرند و بر عملکرد و طول عمر آن ها تأثیر بگذارد. لاستیک، پلاستیک و انواع الاستومرها مقاومت متفاوتی در برابر مواد شیمیایی دارند و انتخاب ماده ای که بتواند در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مقاومت کند ضروری است.

سازگاری شیمیایی اورینگ

از جمله مهمترین اصول نگهداری اورینگ و توجه به سازگار شیمیایی آن ها شامل موارد:

  1. روش های مختلفی برای آزمایش سازگاری شیمیایی برای اورینگ ها وجود دارد. از جمله:
  • تست غوطه وری (immersion testing): شامل غوطه ور شدن حلقه اورینگ در یک ماده شیمیایی خاص برای مدت زمان مشخص و مشاهده هرگونه تغییر در خواص فیزیکی آن است.
  • تست تورم (swell testing): شامل اندازه گیری تغییر در ابعاد آب بند (اورینگ) پس از قرار گرفتن در معرض یک ماده شیمیایی خاص است.
  • تست در معرض گذاری (exposure testing): شامل قرار دادن واشر در معرض یک ماده شیمیایی خاص در یک محیط کنترل شده و اندازه گیری عملکرد آن در طول زمان است.
  1. هنگام انتخاب اورینگ برای یک کاربرد خاص، مهم است که با یک سازنده یا تامین کننده مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که ماده انتخاب شده با قرار گرفتن در معرض شیمیایی مورد نظر سازگار است. آن ها می توانند راهنمایی های لازم در مورد انتخاب مواد و طراحی مناسب برای برنامه مورد نظر ارائه دهند و آزمایشاتی را برای تأیید عملکرد آن انجام دهند. شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر ملل می تواند مشاور تخصصی شما در این زمینه باشد.
  2. سازگاری های شیمیایی اورینگ ها به صورت کلی در جدول زیر آورده شده است. در این میان، ذکر این نکته مهم است که به علت تنوع بسیار بالا مواد شیمیایی نمی توان در یک جدول کوتاه به سازگاری شیمیایی اورینگ ها با تمامی این مواد پرداخت. به همین خاطر منظور از عنوان هایی مانند اسید، باز، روغن و … دسته بندی هایی به صورت کلی می باشد.

سازگاری شیمیایی اورینگ ها (به صورت کلی)

جنس اوینگ اسید باز روغن سوخت حلال آب
NBR یا نیتریل     ✔️ ✔️   ✔️
Viton یا وایتون ✔️ ✔️ ✔️ ✔️ ✔️ ✔️
سیلیکون     ✔️   ✔️ ✔️
فلوروسیلیکون     ✔️ ✔️    
EPDM ✔️ ✔️     ✔️  
HNBR     ✔️ ✔️   ✔️
ACM     ✔️ ✔️    
ECO     ✔️ ✔️ ✔️ ✔️
AFLAS ✔️ ✔️        
AEM ✔️   ✔️ ✔️    
CSM ✔️ ✔️ ✔️ ✔️   ✔️
CR     ✔️ ✔️    
بوتیل ✔️     ✔️    
نئوپرن     ✔️   ✔️  
KALREZ ✔️          
SBR ✔️         ✔️

  1. علاوه بر انتخاب مواد و آزمایش، در نظر گرفتن عواملی مانند دما، فشار و ارتعاش هنگام انتخاب یک اورینگ نیز مهم است. با در نظر گرفتن این عوامل و انجام آزمایشات کامل، می توانید اطمینان حاصل کنید که حلقه های اورینگ شما در محیط مورد نظر عملکرد قابل اعتمادی دارند.

سازگاری فیزیکی اورینگ

هنگام استفاده از واشرهای لاستیکی در محیط های مختلف، باید به این موضوع توجه داشت که اورینگ از نظر فیزیکی قرار است در چه شرایطی قرار بگیرد. این شرایط می تواند شامل مواردی همچون سایش، کشش، پارگی و … باشد. در جدول زیر به اورینگ هایی می پردازیم که تحت این عوامل، عملکرد مناسبی دارند.

مقاومت فیزیکی اورینگ

جنس اوینگ پارگی سایش کشش فشرده سازی الکتریسیته
NBR یا نیتریل ✔️ ✔️   ✔️  
Viton یا وایتون ✔️     ✔️  
سیلیکون ✔️   ✔️   ✔️
فلوروسیلیکون ✔️     ✔️  
EPDM     ✔️    
HNBR ✔️   ✔️    
ACM       ✔️  
ECO     ✔️    
AFLAS       ✔️  
AEM ✔️     ✔️  
CSM ✔️ ✔️ ✔️    
CR ✔️ ✔️ ✔️ ✔️  
بوتیل ✔️ ✔️   ✔️ ✔️
نئوپرن ✔️        
KALREZ       ✔️  
SBR   ✔️ ✔️   ✔️

نصب صحیح اورینگ

اورینگ باید به درستی در شیار و جایگاه خود قرار بگیرند و در حین نصب پیچ خوردگی یا تاب نداشته باشند. سفت شدن بیش از حد بست ها نیز می تواند باعث آسیب به آب بندی شود. در اینجا نکات مهمی وجود دارد که باید در هنگام نصب واشر به آن ها توجه کنید.

  1. یکی از مهمترین اصول نگهداری اورینگ این می باشد که قبل از نصب اورینگ، باید سطح آن را به صورت کامل تمیز کنید. هر گونه کثیفی، چربی یا آلودگی روی سطح شیار می تواند بر خواص آب بندی تأثیر بگذارد. از یک پارچه بدون پرز یا یک حلال برای تمیز کردن سطح استفاده کنید.
  2. هنگام نصب واشر مطمئن شوید که آن را به درستی در شیار قرار داده اید. واشر باید در جهت صحیح نصب شود تا از آب بندی مناسب اطمینان حاصل شود. در حین نصب از پیچاندن یا کشش آب بند خودداری کنید. همچنین در هنگام نصب اورینگ از وسایلی تیز مثل چاقو یا پیچ گوشتی نوک تیز استفاده نکنید و اورینگ را با ابزارهای مخصوص جایگذاری آن نصب کنید.
  3. پس از نصب اورینگ با اعمال فشار به سیستم، نشتی را بررسی کنید. در صورت وجود نشتی، آب بندی را بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی در شیار قرار گرفته است.

به طور خلاصه، نصب صحیح اورینگ ها برای اطمینان از عملکرد و عملکرد مناسب آن ها در کاربردهای مختلف ضروری است. با انتخاب اندازه و متریال مناسب، تمیز کردن سطح، روغن کاری اورینگ، نصب صحیح آن، بررسی نشتی و نظارت و نگهداری منظم آن، می توانید عملکرد طولانی و صحیح واشر خود اطمینان حاصل کنید.

ذخیره سازی و انبار صحیح اورینگ

اورینگ ها به عوامل محیطی مانند گرما، رطوبت و نور خورشید حساس هستند و این موارد می توانند باعث تخریب این قطعات شوند و خواص آب بندی آن ها را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین، نگهداری صحیح اورینگ ها برای اطمینان از کیفیت و قابلیت اطمینان آن ها بسیار مهم است. در اینجا چند نکته در مورد نحوه نگهداری واشرهای لاستیکی آورده شده است.

  1. اورینگ ها باید در جای خشک و خنک، دور از نور مستقیم خورشید و دور از منابع گرما نگهداری شوند. برای مثال گرما می تواند باعث تخریب حلقه های اورینگ و از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود شود.
  2. اورینگ ها باید در بسته بندی اصلی خود یا در ظروف در بسته نگهداری شوند تا در معرض هوا و رطوبت قرار نگیرند. این آب بندها را نباید در کیسه های پلاستیکی نگهداری کرد، زیرا با در معرض رطوبت قرار گرفتن، ممکن است به یکدیگر چسبیده شوند.
  3. از روی هم قرار دادن یا فشرده کردن حلقه های اورینگ خودداری کنید، واشرها باید به صورت صاف نگهداری شوند. انباشته شدن یا فشرده کردن واشرها می تواند باعث تغییر شکل آن ها شود.
  4. حلقه های اورینگ باید هر چند وقت یکبار چرخانده شوند تا از کهنه شدن آن ها جلوگیری شود. اورینگ های قدیمی یا تاریخ مصرف گذشته باید دور ریخته شوند و با حلقه های جدید جایگزین شوند.
  5. بهتر است اورینگ ها بر اساس اندازه، مواد و تاریخ ساخت برچسب زده و سازماندهی شوند.
  6. واشرهای لاستیکی باید با استفاده از دستکش یا ابزار تمیز جابه جا یا استفاده شوند و در معرض خاک، چربی یا سایر آلاینده ها قرار نگیرند.

ذخیره سازی و انبار صحیح اورینگ

مراحل تعویض صحیح اورینگ

  1. اورینگی که نیاز به تعویض دارد را شناسایی کنید. این کار را می توان با بازرسی تجهیزات و جستجوی هرگونه نشانه ای از سایش یا آسیب انجام داد.
  2. واشر قدیمی را با استفاده از یک ابزار کوچک مانند پیک یا پیچ گوشتی سر صاف بردارید. ابزار را با دقت زیر لبه واشر قرار دهید و به آرامی آن را از شیار خارج کنید. مراقب باشید به سطح تجهیزات یا شیار محل قرارگیری اورینگ آسیبی وارد نکنید.
  3. از یک پارچه تمیز یا یک برس کوچک برای پاک کردن هر گونه آلودگی در شیار استفاده کنید.
  4. قبل از نصب آب بند جدید، مهم است که آن را با مقدار کمی گریس سیلیکون یا روان کننده دیگر روغن کاری کنید.
  5. هنگامی که واشر جدید روغن کاری شد، آن را با احتیاط در جای خود در شیار بلغزانید و مطمئن شوید که به درستی در جای خود قرار گرفته است.
  6. تجهیزات را تست کنید. هرگونه نشتی را بررسی کنید و مطمئن شوید که تجهیزات طبق انتظار عمل می کنند. اگر متوجه هر گونه مشکلی شدید، نصب حلقه اورینگ را دوباره بررسی کنید و تغییرات لازم را اعمال کنید.

سوالات متداول در خصوص نکات نگهداری اورینگ

هر چند وقت یک بار باید واشر تجهیزات را تعویض کرد؟

بستگی به کاربرد و نوع اورینگ مورد استفاده دارد. به طور کلی، اورینگ ها را باید هر 2 تا 3 سال یکبار یا زمانی که نشانه هایی از ساییدگی، ترک خوردگی یا آسیب دیده اند، عوض کرد.

چگونه اورینگ را تمیز و روغن کاری کنم؟

واشر را با محلول آب و صابون ملایم تمیز کنید، به طور کامل بشویید و قبل از روانکاری حتما خشک کنید. از یک روان کننده مبتنی بر سیلیکون که با جنس اورینگ سازگار است استفاده کنید.

چگونه می توان واشر لاستیکی را انبار کرد؟

اورینگ ها را باید در جای خشک و خنک، دور از نور مستقیم خورشید و منابع گرما نگهداری کنید. از نگهداری آن ها در نزدیکی مواد شیمیایی یا حلال هایی که می توانند به مواد آسیب برسانند نیز خودداری کنید.

علل شایع شکست اورینگ چیست؟

دلایل رایج شکست واشر لاستیکی عبارتند از نصب نامناسب، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، دمای بالا و فشار بیش از حد می باشند.

آیا می توان از حلقه اورینگ دوباره استفاده کرد؟

استفاده مجدد از اورینگ توصیه نمی شود، زیرا ممکن است در حین استفاده کشیده شده یا آسیب دیده باشد. برای عملکرد بهینه و رعایت ایمنی همیشه اورینگ قدیمی را با یک اورینگ جدید جایگزین کنید.

سخن نهایی

در پایان، اصول نگهداری اورینگ یک کار ساده اما مهم است که می تواند به اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات شما کمک کند. بازرسی منظم، روغن کاری مناسب، سازگاری با دما و مواد شیمیایی، نصب صحیح، ذخیره سازی و انبار مناسب و تعویض منظم، همه نکات ضروری برای نگهداری اورینگ هستند. با پیروی از این دستورالعمل‌ ها، می‌ توانید اطمینان حاصل کنید که حلقه های اورینگ شما به درستی کار می‌ کنند و از نشت و آلودگی در ماشین‌ آلات و تجهیزات خود جلوگیری می‌ کنند. اگر در مورد جایگزینی واشرهای لاستیکی و اصول نگهداری اورینگ خود سوال یا ابهامی دارید، دریغ نکنید و برای کمک با یک متخصص از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان ما در شرکت پارت پلیمر ملل تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *