مقایسه اورینگ متری و وایتون

بررسی تفاوت های اورینگ متری و وایتون

مقدمه

در صنایع مختلف، نام های اورینگ متری و اورینگ وایتون بسیار به گوش می خورد. تجهیزاتی که از این اورینگ ها جهت آب بندی و جلوگیری از ورود آلودگی استفاده می کنند، بی شمار هستند و به همین خاطر شناختن این آب بندی ها لازم می باشد. همین موضوع سبب شد تا در این مقاله به بررسی تفاوت اورینگ متری و وایتون بپردازیم. در اینجا ابتدا به توضیح مختصری از هر یک از این اورینگ ها می پردازیم و در ادامه به تفاوت اورینگ متری و واشر وایتون و معایب و مزایای استفاده از هر کدام اشاره می کنیم. امروزه در صنایع مختلف شاهد استفاده گسترده از اورینگ nbr، وایتون، سیلیکون و سایر متریال های دیگر آن هستیم. بسته به نوع کاربری صنایع خود می توانید از بهترین نوع اورینگ استفاده کنید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با متخصصین شرکت پارت پلیمر ملل در تماس باشید و هرگونه سوال و ابهامی در خصوص مقایسه اورینگ متری و وایتون را در میان گذاشته و پاسخ خود را دریافت کنید.

مقایسه اورینگ متری و وایتون

اورینگ متری چیست؟

در بسیاری از سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک، برای آب بندی شیارها، استفاده از اورینگ های معمول مناسب نمی باشد. به همین علت مهندسان به طراحی و تولید اورینگ هایی پرداختند که مصرف کننده بتواند به برای آب بندی شیارهای تجهیزات خود به اندازه دلخواه از آن ها استفاده کند. اورینگ های متری را می توان از مواد مختلفی مانند NBR، اورینگ سیلیکون، FKM، HNBR و … تولید کرد. همچنین این اورینگ ها بر اساس سیستم های اندازه گیری مشخصی تولید می شوند و فرد می تواند به هر اندازه ای این اورینگ ها را برش زده و استفاده کند. در مقاله تعریف اورینگ متری در صنعت مکانیک به بررسی دقیق تر این آب بندی ها پرداخته ایم. به طور خلاصه اورینگ متری اشاره به نوع ابعاد و اندازه این آب بندی ها دارد که می تواند برای کاربردهای متنوعی از مواد اولیه مختلفی ساخته شود.

اورینگ وایتون چیست؟

اورینگ های وایتون در واقع حلقه های آب بندی هستند که از فلوروالاستومر ساخته شده اند. این اورینگ ها را با نام های Viton ، FKM، FPM، Fluoroelastomer و وایتون نیز می شناسند. استفاده از این حلقه ها در محیط های خشن با دمای بالا و در معرض مواد شیمیایی و روغن ها بسیار رایج است. با توجه به مواد اولیه این واشرها از آن ها در صنایع شیمیایی، خودروسازی و هوافضا استفاده می شود. همچنین این اورینگ ها می توانند دمایی بین (-50) تا 250 درجه سانتیگراد را تحمل کنند. به طور خلاصه، واشر وایتون به جنس و ماده اولیه این اورینگ اشاره دارد. از این جهت به شما عزیزان توصیه می کنیم در زمان خرید اورینگ وایتون، حتما به جنس و میزان کیفیت اورینگ توجه کنید.

اورینگ وایتون

مقایسه اورینگ متری و وایتون

با توجه به توضیحات داده شده، متوجه شدید که اورینگ متری و اورینگ وایتون چیست. حال به مقایسه اورینگ متری و وایتون می پردازیم.

  1. همانطور که اشاره شد منظور از اورینگ متری (متریک) اورینگی است که ابعاد و اندازه مشخصی دارد و به اندازه دلخواه قابل برش و استفاده می باشد. در صورتی که اورینگ وایتون اشاره به این موضوع دارد که این آب بندی از جنس Viton یا FKM می باشد.
  2. از نظر ظاهری و قابلیت استفاده نیز این دو اورینگ با یکدیگر متفاوت می باشند. اورینگ Viton دایره ای شکل است و قابلیت برش ندارد. در حالی که اورینگ متری نوار مانند است و می تواند در اندازه های مختلف آن را برش زد.
  3. محدوده دمایی قابل تحمل واشرهای وایتون دمایی بین (-50) درجه سانتیگراد تا 250 درجه سانتیگراد می باشد. از طرفی اورینگ های متری به علت این که می توانند از مواد اولیه گوناگونی ساخته شوند، محدوده دمایی قابل تحمل آن ها متفاوت می باشد. برای مثال اورینگ متری FKM می تواند تا 100 درجه سانتیگراد را تحمل کند. به صورت کلی یکی از محدودیت های استفاده از اورینگ های متریک، نامناسب بودن آن ها در دماهای شدید است. در این مواقع توصیه می شود تا از واشرهای Viton استفاده شود.
  4. صنایعی که از واشرهای وایتون استفاده می کنند شامل خودروسازی، هوافضا و صنایع شیمیایی می باشند. اما از اورینگ های متریک می توان نسبت به کاربردشان و صنعتی که قرار است در آن استفاده شوند با جنس های متنوعی آن ها را تولید کرد.
  5. مقاومت شیمیایی واشرهای Viton در برابر مواد شیمیایی مانند اسید، باز، سوخت، روغن و حلال هاست. این در حالی است که اورینگ های متری بسته به جنسی که دارند و کاربردشان می توانند در برابر مواد شیمیایی مختلفی مقاومت کنند. البته اورینگ های متریک در برابر محیط های خشن مقاومت خوبی از خود نشان نمی دهند و اورینگ های FKM عملکرد بسیار بهتری در این محیط ها دارند.
  اورینگ وایتون اورینگ متری
تعریف اورینگ وایتون اشاره به جنس اورینگ دارد که از فلوروالاستومر ساخته شده است. اورینگ متری اشاره به ابعاد و اندازه اورینگ دارد و از جنس های مختلفی همچون FKM، NBR، سیلیکون و … می تواند ساخته شود.
نام دیگر وایتون، Viton، FKM، FPM و Fluoroelastomer متریک (metric)
محدوده دمایی (-50) تا 250 درجه سانتیگراد با توجه به مواد اولیه اورینگ می تواند متفاوت باشد.
مورد استفاده در صنایع شیمیایی، خودروسازی و هوافضا در اغلب صنایع مانند خودروسازی، دریایی، هوافضا، انواع تجهیزات و سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک (به مواد اولیه اورینگ بستگی دارد.)
مقاومت شیمیایی در برابر اسیدها، بازها، سوخت، روغن و حلال ها با توجه به مواد اولیه اورینگ می تواند متفاوت باشد.

به طور خلاصه، در حالی که اورینگ های متری برای اکثر موقعیت ها (که در آن دما و مقاومت شیمیایی متوسط مورد نیاز است) مناسب هستند، حلقه های اورینگ وایتون برای موقعیت هایی که شامل دمای بالا و مواد شیمیایی خشن می باشند، ایده آل هستند. مقایسه اورینگ متری و وایتون و در نهایت انتخاب بین این دو نوع ماده، به نیاز مصرف کننده بستگی دارد.

اورینگ متری

سوالات متداول در خصوص تفاوت اورینگ متری و وایتون

اورینگ وایتون بهتر است یا اورینگ متری؟

در محیط های خشن با دما و فشار بالا و مواد شیمیایی خورنده بهتر است از واشر Viton استفاده کرد. اما در شرایطی که درون شیارها نمی توان از اورینگ های دایره ای شکل استفاده کرد، انتخاب اورینگ متری توصیه می شود.

آیا می توان اورینگ متری وایتون تولید کرد؟

بله، اورینگ های متری بسته به موقعیتی که قرار است در آن استفاده شوندT می توانند از لاستیک های متفاوتی مانند NBR، سیلیکون، وایتون و …  تولید شوند.

آیا اورینگ متری در برابر مواد شیمیایی مقاوم است؟

اورینگ های متری از مواد اولیه گوناگونی تولید می شوند که می توانند در موقعیت های مختلف و در برابر مواد شیمیایی گوناگون استفاده شوند. اما در شرایطی که مواد شیمیایی ممکن است آسیب زیادی به آب بندی بزند، بهتر است از واشرهایی با جنس وایتون یا سیلیکون استفاده شود.

سخن نهایی

اورینگ های متری و واشرهای FKM در صنایع متفاوتی از جمله خودروسازی، شیمیایی، هوافضا و … استفاده می شوند. اما این آب بندی ها تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. به طور خلاصه استفاده از واشرهای وایتون در صنایعی که محیط های خشنی دارند، توصیه می شوند و از اورینگ های متری بیشتر در شرایطی استفاده می شود که شرایط دما و فشار در حد متوسط است. همچنین برخی از شیارها تجهیزات و سیستم های صنعتی دارای اندازه ها و ابعادی می باشند که اورینگ های دایره ای شکل در آن ها جای نمی گیرند و در این مواقع از اورینگ های متری استفاده می شود. شما می توانید سوالات خود را درباره تفاوت و مقایسه اورینگ متری و وایتون با کارشناسان ما در شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر درمیان گذاشته و پاسخ خود را در اسرع وقت دریافت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *