علائم خرابی اورینگ

نشانه های خرابی در اورینگ و زمان مناسب تعویض آن

مقدمه

حلقه‌ های اورینگ تقریبا در هر صنعتی استفاده می‌ شوند و معمولا برای جلوگیری از جریان مایعات، گازها یا سایر مواد قابل استفاده می باشند. با این حال، آرایش و عملکرد واقعی آن ها کمی منحصر به فرد می باشد. انواع اورینگ های موجود در بازار دارای شکل حلقه ای از جنس الاستومر هستند که امروزه در صنایع مختلفی استفاده می شوند. هر یک از اورینگ ها به گونه ای طراحی شده اند که در صورت استفاده از آن ها در میان دو قطعه می توانند باعث آب بندی شوند. اورینگ ها قابل استفاده در دو حالت دینامیکی و استاتیکی می باشند. در بسیاری از تجهیزات متحرک نیز از جمله پیستون ها برای جلوگیری از نشت مایعات، می توان از آن ها استفاده کرد. شما عزیزان می توانید بسته به نیاز خود، از انواع اوینگ ها در سایز و ابعاد مختلف در صنایع خود استفاده کنید. با وجود طراحی منحصر به فردی که انواع اورینگ ها دارند، اما ممکن است آن ها در گذر زمان آسیب دیده و نیاز به تعویض داشته باشند. ما در این مقاله قصد داریم در ارتباط با علائم خرابی اورینگ سیلیکون و سایر اورینگ های دیگر و نحوه برطرف کردن آن ها به طور کامل توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علائم خرابی اورینگ

علائم خرابی اورینگ

استفاده از اورینگ هایی با اندازه های نادرست، باعث می شود آن ها تحت فشارهای بسیار بالایی قرار گرفته و در مدت زمان بسیار کوتاهی خراب شوند. برای افزایش طول عمر اورینگ ها، بهتر است درباره علائم خرابی اورینگ اطلاع داشته باشید. علائم شایع خرابی در اورینگ ها شامل موارد:

  • فشرده سازی

یکی از دلایل عمده خرابی اورینگ ها به دلیل فشرده سازی و تغییر شکل آن ها می باشد. نوع متریالی که در تولید اورینگ وایتون، سیلیکون و غیره به کار می رود، تاثیر بسیار زیادی در میزان انعطاف پذیری و مقاومت آن ها در برابر تغییر شکل دارد. در صورتی که از مواد اولیه بی کیفیت در تولید اورینگ ها استفاده شود، آن ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و توانایی بازگشت به شکل اولیه خود را نخواهند داشت. برای جلوگیری از ایجاد شدن چنین مشکلاتی در اورینگ ها نیاز است تا آن ها را در دماهای بسیار مناسبی تولید کرد.

  • سایش

یکی از علائم خرابی اورینگ ها، سایش می باشد. سایش زمانی اتفاق می افتد که تماس مکرری بین سطح اورینگ و محفظه وجود داشته باشد و در موارد دینامیکی به دلیل حرکت چرخشی، نوسانی و رفت و برگشت این اتفاق ممکن است رخ دهد. پوشش ضعیف الاستومری سطح، روغن کاری نامناسب، استفاده از اورینگ در سطح های ناهموار و غیره نیز می تواند باعث سایش در اورینگ ها شود. سایش بیش از حد در اورینگ ها ممکن است در گذر زمان باعث پارگی و خرابی کامل اورینگ شود. روغن کاری کافی، استفاده از مواد درزگیر حلقه ای با مقاومت سایشی بالا، استفاده از پوشش های مناسب، از بین بردن منبع آلودگی می تواند از ایجاد سایش در اورینگ ها تا حد بسیار زیادی جلوگیری کند.

  • طراحی نامناسب

هرچقدر در زمان طراحی اورینگ ها دقت شود، آن ها ممکن است در هنگام استفاده دچار خرابی شوند. ارزیابی تعداد فشارهایی که بر روی حلقه های اورینگ تاثیر می گذارد بسیار سخت است، به همین دلیل است که آزمایش مجدد هر ماده در محیط اصلی و بررسی دقیق آن ها در طول مراحل نصب بسیار مهم می باشد.

طراحی مناسب اورینگ

  • آسیب نصب

آلودگی های سطح الاستومری، روغن کاری نامناسب قبل از نصب و همچنین نصب غیر اصولی اورینگ ها، می تواند باعث ایجاد خرابی و شکستگی در اورینگ شود. بهتر است برای جلوگیری از این نوع خرابی ها در اورینگ، از سایز و ابعاد مناسب اورینگ برای صنایع خود استفاده کنید. استفاده از روان کننده و الاستومر با سختی بالا نیز می تواند از ایجاد خرابی در آن ها تا حد بسیار زیادی جلوگیری کند. برای نصب اورینگ nbr و سایر اورینگ های دیگر بهتر است آن ها را با توجه به مشخصات فنی و شکل ظاهری که دارند، به صورت اصولی نصب کنید.

  • تغییر رنگ

قرار گرفتن اورینگ در معرض اشعه ماوراء بنفش (به دلیل داشتن طول موج کوتاه فرابنفش که با ساختار مولکولی قطعه در معرض اثر متقابل است)، این امر معمولا باعث شکافتن پلیمر و ترک خوردن سطح می شود و سپس منجر به شکست زودرس اورینگ و نشتی در آن ها می شود. برای جلوگیری از این نوع خرابی می توان از اورینگ هایی به رنگ سیاه استفاده کرد، مواد سیاه و فلوئوردار مقاومت بالاتری از خود نشان می دهند.

  • اثر دما

در بیشتر موارد در اثر قرارگیری اورینگ در دماهای بسیار بالا و یا بسیار پایین، خواص فیزیکی و شیمیایی آن ها تغییر خواهند کرد. در چنین شرایطی اورینگ ها خاصیت آب بندی خود را تا حد بسیار زیادی از دست خواهند داد.

اثر دما بر سطح اورینگ

  • عوامل شیمیایی

ناسازگاری با محیط شیمیایی و یا حرارتی، افزایش چگالی اتصال متقابل، مواد سخت و شکننده توانایی ارائه نیروی واکنش را در اورینگ ها کاهش داده و باعث خرابی آن ها می شود.  

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا عواملی از جمله ناسازگاری مادی و محیطی، سخت شدن یا اکسیداسیون حرارتی و سایر موارد دیگر نیز از علائم خرابی اورینگ می باشند. برای حفظ خواص اورینگ بهتر است از آن ها در شرایط محیطی مناسبی استفاده کنید. انواع اورینگ های مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و قابل اطمینان خریداری کنید.

جمع بندی نهایی

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، اورینگ ها در طراحی بسیاری از ماشین آلات استفاده می شوند. آن ها از هدر رفتن سیالات و گازها جلوگیری کرده و فوق العاده ارزان هستند، همچنین نصب آن ها نیز به راحتی انجام می شود. اگرچه اورینگ ها به گونه ای طراحی شده اند که در یک شیار قرار می گیرند و بین دو یا چند قسمت فشرده می شوند، اما از نظر شکل مقطع، رنگ، سختی و روش تولید به شدت متفاوت هستند. با توجه به نوع طراحی که در هر یک از اورینگ ها به کار رفته است، موارد استفاده از آن ها نیز متفاوت می باشد. از این جهت بهتر است با توجه به نیاز صنایع خود، از بهترین نوع اورینگ موجود در بازار در سایزهای استاندارد استفاده کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه علائم خرابی اورینگ و نحوه برطرف کردن آن ها کسب کرده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *