انواع اورینگ وایتون

انواع گریدهای اورینگ وایتون و مصارف آن

مقدمه

امروزه انواع اورینگ ها توانسته اند جایگاه بسیار ویژه ای در میان صنایع مختلف پیدا کنند. در این میان اورینگ های وایتون یکی از پر استفاده ترین آن ها در صنایع لاستیکی می باشند. تنوع اورینگ های وایتون در سایزبندی و همچنین تحمل دمای بالای آن ها باعث شده است تا موارد استفاده از آن ها نیز روز به روز افزایش یابد. شما عزیزان می توانید انواع اورینگ های وایتون را بسته به نیاز صنایع خود در درجه سختی های متفاوت خریداری کنید. در شرایطی که نیاز به استفاده از نوعی از اورینگ دارید که در برابر مواد شیمیایی و خوردگی مقاوم باشند، استفاده از انواع اورینگ وایتون بهترین گزینه می باشد. اورینگ های وایتون می توانند در مقایسه با اورینگ nbr فشار بسیار زیادی را تحمل کنند. اصطلاحاتی که در زمینه فروش اورینگ های وایتون در بازار وجود دارند، ممکن است برای برخی از افراد نامفهوم و گیج کننده باشد. در این مقاله ما قصد داریم در ارتباط با انواع گریدهای اورینگ وایتون و کاربرد هر یک از آن ها توضیح دهیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مجموعه پلیمر ملل مفتخر است با سال های تجربه ای که در زمینه تولید و فروش انواع اورینگ ها بدست آورده است، با حمایت از صنعتگران محترم، انواع اورینگ ها را با درجه کیفیت بسیار بالا در اختیار مشتریان عزیز خود قرار دهد. در صورتی که قصد خرید اورینگ وایتون را دارید و به دنبال مرکزی معتبر هستید، می توانید با خیال آسوده به این مجموعه مراجعه کنید. انواع اورینگ ها با رنگ بندی و درجه سختی متفاوت در مجموعه پلیمر ملل موجود می باشند. باکیفیت ترین نوع اورینگ های وایتون را در ابعاد متفاوت از این مجموعه بخواهید. در صورتی که هر گونه سوال در زمینه نحوه ثبت سفارشات خود در مجموعه پلیمر ملل دارید، می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

انواع اورینگ وایتون

کاربرد انواع اورینگ وایتون

عملکرد فلوئورو الاستومرها در مواد شیمیایی خورنده بستگی به ماهیت پلیمر پایه و مواد تشکیل دهنده برای ساخت محصول نهایی (به عنوان مثال اورینگ fkm) . این عملکرد میتواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد زمانی که مصرف کنندگان اورینگ وایتون، محصولات لاستیکی را از منابع مختلف خریداری می کنند.

وایتون به طور کلی با هیدروکربن ها سازگار است. اما ؛ با کتون هایی مانند استون و متیل اتیل کتون – حلال های استر مانند اتیل استات – آمین ها – اسید های آلی مانند اسید استیک ناسازگار است. اورینگ viton به عنوان سوپاپ شناور در کاربراتور SU برای مقاومت در برابر سوخت و انعطاف پذیری آن برای آب بندی استفاده می شود. همچنین به عنوان آب بند در غواصی SCUBA  استفاده می شود، زیرا با گاز نیتروکس واکنش نمی دهد، در معرض اکسیژن پوسیده نمیشود و آتش نمی گیرد .

هنگامی که غلظت بالایی از بیو دیزل (بیودیزل ناپایدار و اکسنده است) مورد نیاز است شیلنگ های لاستیکی وایتون و واشر وایتون توصیه میشود، زیرا ؛ در برابر اسید بیودیزل مقاوم است. (مخصوصا گرید های B_GBLT_GF)

اورینگ های وایتون یک جایگزین مطمین برای اورینگ های نیتریل در حرارت بالا و مواد شیمیایی خورنده هستند.

احتیاط: در دماهای فوق العاده بالا فلوئورو الاستومر ها تجزیه می شوند  و ممکن است هیدروژن آزاد کنند که باعث انفجار میشود و خطرناک است.

انواع اورینگ وایتون

اورینگ های وایتون از لاستیک های مصنوعی ساخته شده اند که به دلیل مقاومت شیمیایی بسیار بالایی که دارند، امروزه فروش این نوع محصولات نیز افزایش یافته است. انواع اورینگ های وایتون اغلب به رنگ های سبز، قهوه ای، زرد، قرمز، طوسی و بنفش در بازار موجود می باشند، هر یک از این رنگ ها نشان دهنده درجه کیفیت و نوع گرید متفاوت اورینگ می باشد. اورینگ هایی به رنگ مشکی و قهوه ای یکی از استانداردترین نوع اورینگ ها هستند. از اورینگ های وایتون اغلب برای آب بندی بسیاری از صنایع و همچنین به عنوان سوپاپ شناور نیز می توان استفاده کرد. بهترین نوع اورینگ های وایتون در گذر زمان و در صورت تماس مستقیم با اکسیژن دچار خوردگی نمی شوند.

اصطلاحات  FPM، FKM و  Viton® اغلب باعث سردرگمی و منجر به تفسیر نادرست می شوند. برای رفع این مشکل به توضیح کامل آن میپردازیم .

همه این نامگذاری ها برای یک ماده پایه تنها ،لاستیک فلوروئیک است . FPM مخفف بین المللی براساس ISO & DIN  است درحالی که FKM براساس ASTM است و وایتون(viton) که نام تجاری آن است. فلوئورو الاستومر وایتون تحت استاندارد ASTM D 1418  و ISO 1629 در FKM  طبقه بندی می شود.

یک لاستیک مصنوعی سنتز شده یا به عبارت دیگر یک پلیمر فلوئورو الاستومر است که اغلب به صورت اورینگ وایتون کاربرد دارد و گاهی به صورت دستکش های با مقاومت شیمیایی بالا، کاسه نمد وایتون ، پکینگ وایتون ، واشر وایتون ، گردگیر وایتون است.

این کلاس از خانواده ی الاستومرها شامل کوپلیمرهای : هگزافلوئورو پروپیلن (HFP)، وینیلیدین فلوراید (VDF  یا VF2)، ترپلیمر تترا فلورواتیلن (TFE)،  وینیلیدین فلوراید (VDF) و هگزا فلورو پروپیلن (HFP) و PVME است که محتوای فلورایدی آنان بین 66 تا 70 درصد متغیر است.

اورینگ وایتون و یا به طور کلی قطعات لاستیکی وایتون چگالی به نسبت بالاتری (1800 Kg/m3) از اغلب الاستومر ها دارد با این حال گاهی برای تمایز لاستیک وایتون از سایر قطعات لاستیکی آن را با رنگ های سبز، قهوه ای، بنفش تولید می کنند.

اورینگ های وایتون می توانند برای اتصال دینامیکی و استاتیکی در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی، هوایی و غیره استفاده شوند. چند نمونه از گریدهای پرفروش اورینگ وایتون شامل موارد A-B-F-ETP-GFLT-GF-GBLT و غیره می باشند. مشخصات هر یک از اورینگ های وایتون شامل موارد:

  • اورینگ وایتون گرید A

یکی از پرفروش ترین اورینگ های وایتون در بازار، گرید A می باشد. در صنعت خودروسازی اغلب برای آب بندی از این نوع محصول استفاده می شود. اکثر اورینگ های وایتون گرید A به رنگ مشکی در بازار موجود می باشند.

وایتون گرید A (دیپلیمری از VF@ /HFP): شامل 66% اسمی فلوئور

پر مصرف ترین و مقرون به صرفه ترین گرید وایتون به شمار می آید که به طور کلی به عنوان آب بندی عمومی – صنعت خودرو سازی – صنعت هوافضا – همچنین در روان کننده ها و سوخت های معمولی و اغلب به شکل اورینگ وایتون گرید A استفاده می شود.

  • اورینگ وایتون گرید B

نوع متریالی که در اورینگ های وایتون گرید B به کار رفته است، باعث شده است تا آن ها قابل استفاده برای بسیاری از فرآیندهای شیمیایی باشند. برای آب بندی و جلوگیری از نفوذ سیالات، استفاده از این نوع اورینگ توصیه می شود.

-وایتون گرید B (تریپلیمری از VF2 / HFP / TFE) : شامل 68% اسمی فلوئور

این گرید کمی گران تر از گرید A است و در فرایند های شیمیایی –آب بند و گسکت در utility (آّب- برق -بخار) استفاده می شود.

  • وایتون گرید F

(تریپلیمری از VF2 / HFP / TFE):شامل 70% اسمی فلوئور

سوخت اتوموبیل اکتان بالا همراه اکسیژن – اسید های معدنی آب پوشیده – آب – بخار

  • اورینگ های وایتون با گریدهای مخصوص

نوع متریال و روش تولید اورینگ های وایتون، باعث ایجاد گریدهای مختلف در آن ها شده است. از گریدهای مخصوص این نوع اورینگ برای صنایع نفت و خودروسازی استفاده می شود.

وایتون گرید های مخصوص شامل: وایتون GLT  – وایتون GBLT  – وایتون GFLT – وایتون Extreme (کوپلیمری ازTFE TFE / PMVE / propylene & ethylene)

آب بندی حساس در صنعت اتوموبیل – استخراج نفت و به طور کلی سیلینگ در شرایط خشن و خاص

بهترین گرید اورینگ وایتون

در برخی موارد نیز ممکن است انواع اورینگ های وایتون را بر اساس نوع درجه سختی که دارند، تقسیم بندی کنند. انواع اورینگ های وایتون قابل تولید در ابعاد سفارشی و مورد نیاز مشتریان نیز می باشد. شما عزیزان می توانید با مراجعه به مراکز تولید کننده اورینگ های لاستیکی، بسته به صنایع خود و نوع کاربری که از اورینگ ها انتظار دارید، آن ها را در ابعاد و میزان درجه سختی متفاوت سفارش دهید. برای صنایع خود حتما از بهترین نوع اورینگ هایی که در بازار موجود هستند استفاده کنید، استفاده از نمونه های بی کیفیت اورینگ ممکن است باعث وارد شدن آسیب به سایر قطعات دیگر در دستگاه ها شود. میزان مقاومتی که هر یک از اورینگ های وایتون در برابر حرارت دارند نیز از جمله فاکتورهایی می باشد که در زمان خرید آن ها باید به آن توجه کنید.

جمع بندی نهایی

لاستیک های وایتون مقاومت سایش بسیار خوبی دارند، این امر باعث می شود تا در بسیاری از صنایع قابل استفاده باشند. انواع اورینگ های وایتون در برابر عوامل جوی و اوزون مقاوم می باشند. در صورت تماس این نوع اورینگ ها با اسیدهای معدنی، تغییری در ظاهر آن ها ایجاد نمی شود. هر یک از اورینگ های وایتون می توانند چسبندگی قابل قبولی با سطح فلزها ایجاد کنند. بسته به نوع متریالی که در تولید اورینگ های وایتون به کار رفته است، آن ها می توانند از خاصیت ارتجاعی متفاوتی برخوردار باشند. به دلیل خاصیت کشسانی و مقاومت مکانیکی بسیار خوبی که اورینگ های وایتون دارند، از آن ها می توان در صنعتی لوازم خانگی نیز استفاده کرد.

4 پاسخ
    • morteza
      morteza گفته:

      سلام و عرض ادب
      خوشحالیم که تونستیم مفید واقع بشیم و باعث افتخارماست که توانستیم نظرتون را جلب کنیم

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *