اورینگ

لرزه گیر چیست؟

اورینگ و لرزه گیر هر دو از تجهیزات مهم در ماشین آلات هستند. در مقالات قبلی به بحث راجع به اورینگ پرداخته ایم . اکنون در این مقاله سعی میکنیم اجزای تشکیل دهنده لرزه گیر را معرفی کنیم.

لرزه گیر ها و ضربه گیرهای لاستیکی (vibration absorber) خانواده ی بسیار بزرگی هستند که شامل :

1-پایه موتور (engine mount (rubber mounts

2-پایه  شوک (shock mount(stop buffers-rubber dampers –rubber springs

بافراستاپ ها: طراحی شده اند برای شوک وضربه های خیلی بالا

دمپرهای لاستیکی:دمپرهای لاستیکی یا جاذب های شوک برای کاهش انتقال شوک ها به ساختار اطراف تجهیزات استفاده می شود .عملکرد دمپرهای لاستیکی که با نام بافر نیز شناخته میشود به گونه ای است که لاستیک به یک صفحه ی فلزی که شامل تعدادی سوراخ برای نصب ساده تر است متصل می شود و بار فشاری اعمال شده را جذب می کند .

لاستیک های پیچ دار: لاستیک های یک سر پیچ یا دو سر پیچ برای جذب شوک های با انحراف بالا است استفاده می شود و برای سهولت نصب با فلز عرضه می شود .به گونه ای که مرکز کشش لاستیک توخالی و پروفیل است تا سطح انحراف  بدون تنش روی لاستیک امکان پذیر باشد .

 

3-بوش های تعلیق suspension bushes (rubber boushes)

بوش های لاستیکی (اغلب از یک الاستومر منعطف داخل یک پوشش فلزی یا لوله ی بیرونی تشکیل می شود که سطح دو شی فلزی را جدا می کند و اجازه ی مقدار مشخصی از حرکات را به آن ها می دهد این حرکت به بخش تعلیق اجازه می دهد که ازادانه حرکت کند ( این مسئله در مسافرت و هنگام مواجه شدن با دست اندازهای  بزرگ مشهود است به این صورت که از طریق بوش انرژی را جذب و پراکنده می کند) برای آب بندی – خنثی کردن ارتعاشات و جذب ضربه ها از متریال (نئوپرن – بوتیل – لاستیک طبیعی و سیلیکون و …)استفاده می شود .

انعطاف پذیری لاستیک  واستفاده از قطعات سیلیکونی یک اصل مهم در سیستم تعلیق است که ممکن است تغییرات چرخدنده ، چرخ را در شرایط تحت فشار (چرخش و ترمز)منجر شود و سبب آسیب به وسیله ی نقلیه شود

 

4-بافرهای لاستیکی rubber buffer (rubber pads – rubber bobbins – stop buffers)

 

5-پایه های لرزه گیر anti vibration mounting(rubber mounts –elastomeric mount –rubber mount  rubber bobbins – vibration isolators)

پایه های الاستومریک : حفاظت چند محوری از شوک و ارتعاشات همچنین کمک به کاهش نویز دارد. پایه های الاستومری را می توان در طیف وسیعی از ترکیبات لاستیک و سختی تولید کرد . (فلزات مختلف برای نگهدارنده های الاستومری شامل فولاد ، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم است .)

                                                                                       

6-فندرهای لاستیکی rubber fender

فندر های لاستیکی که به اشکال گوناگونی تولید می شود و عمدتا وظیفه ی جذب انرژی سینتیکی کشتی ها هنگام پهلو گرفتن در اسکله  و حفاظت کشتی ها را برعهده دارد و اغلب از متریال ترکیبی SBR & NR  ودر موارد خاص EPDM  یاNeoprene  تولید میشود .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *