راهنمای انتخاب سایز اورینگ

راهنمای انتخاب سایز اورینگ

راهنمای انتخاب سایز اورینگ

اورینگ در سایز های استاندارد متنوعی موجود است. ولی اورینگ های تولیدی شرکت لاستیک سازی پلیمر ملل طبق استاندارد های متداول و معروف جهانی شامل جداول زیر عرضه می شود.

– USA AS568

– Japanese JLS

– British BS

نحوه اندازه گیری سایز اورینگ

اندازه گیری سایز اورینگ مناسب برای آب بندی پیچیده نیست و یک راهنمای کلی انتخاب سایز اورینگ وجود دارد. تنها کاری که باید انجام دهید اندازه گیری قطر داخلی (ID) یا قطر خارجی (OD) و سطح مقطع یا عرض (CS) اورینگ است. شکل زیر نشان می دهد که این ابعاد در کجا قرار دارد.

راهنمای انتخاب سایز اورینگ

حالا طبق استاندارد آمریکایی AS568 باید تصمیم بگیرید که اندازه هایی که می خواهید کار کنید بر حسب اینچ باشد یا میلی متر. برای اندازه گیری سایز اورینگ باید آن را در محلی صاف، هموار و تمیز قرار دهیم و اورینگ کاملا گرد باشد. و حالت بیضی شکل نداشته باشد. سپس با یک کلیس کالیبره شده ی استاندارد از گوشه ی بیرونی تا  گوشه بیرونی دیگر اورینگ به نحوی که قطر آن باشد را اندازه می گیریم. (چند بار با قطر های دیگر نیز امتحان می کنیم تا مطمئن شویم همان عدد به دست می آورید و اورینگ حالت بیضی ندارد.) عدد به دست آمده (OD) را به ما نشان می دهد. برای به دست آوردن ضخامت یا سطح مقطع اورینگ، فک های کولیس را روی سطح مقطع اورینگ قرار می دهیم به نحوی که اصطحکاک کمی لبه اورینگ با فک های کولیس داشته باشد و فشار به اورینگ نیاید. سپس عدد به دست آمده ضخامت اورینگ را نمایش می دهد (CS).

فرمول اندازه گیری :

برای دانستن سایز اورینگ دو مؤلفه از سه مؤلفه کافی است. و مؤلفه سوم از فرمول زیر به دست می آید:

راهنمای انتخاب سایز اورینگ

سایز استاندارد اورینگ

دو نوع سایز اصلی برای اورینگ وجود دارد : استاندارد و متریک

استاندارد برای استفاده در آمریکا طراحی شده است در حالی که جامعه بین المللی معمولاً از اندازه های متریک استفاده می کنند. متریک بیشتر بر اساس منطقه و به ویژه ژاپن و اروپا تقسیم می شود.

اندازه استاندارد (AS568B)

اندازه ی استاندارد مورد استفاده توسط تولید کنندگان اورینگ در آمریکا که مخفف Aerospace Standard 568B , Aerospace size standard for oring تعریف می شود.

این استاندار که توسط انجمن مهندسین خودرو (SAE) منتشر شده است. اندازه های اورینگ را در شش گروه شامل هم میلی متری و هم اینچ فهرست می کنند.

پنج سری اول بر اساس قطر مقطع هستند.

اندازه های متریک

اندازه های متریک بر اساس استاندارد بین المللی ISO 3601-1;2002 تعریف شده است. شامل قطر داخلی، ضخامت، تلرانس و کد شناسایی اندازه. این استاندارد اندازه های متریک را به دو سری کلی A و G گروه بندی می کند.

سری G برای کاربرد های عمومی استفاده می شود و شامل طیف گسترده ای از قطر های داخلی است و دارای 383 سایز است.

سری A برای کاربرد های هوا فضا استفاده می شود و در آن تلرانس سخت گیرانه تر توصیه می شود و دارای 445 سایز است.

در ضمن مقطع ISO کمتر از 0/001 اینچ با استاندارد هوا فضا متفاوت است. بنابراین، بسیاری از اندازه های AS568B با اندازه های ISO قابل تعویض هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *