مقایسه اورینگ وایتون و سیلیکون

تفاوت وایتون و سیلیکون چیست؟

مقایسه اورینگ وایتون و سیلیکون

وایتون و سیلیکون از بهترین نوع اورینگ ها هستند.  اورینگ یک نوع واشر ساده است که به شکل های متفاوت گرد، چند ضلعی، یا چهار ضلعی و … برای آب بندی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع محصولات واشرهایی هستند که در طراحی ساخت قطعات خودرو سازی نیز قابل استفاده هستند. اورینگ ها نوعی ابزار ارزان قیمت هستند و نصب آن ها خیلی آسان می باشد و همچنین می توانند فشار بسیار زیادی را تحمل کنند. اورینگ ها از انواع مختلفی برخوردار می باشند مانند اورینگ وایتون _اورینگ سیلیکون _اورینگ nbr و غیره تشکیل شده اند. ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه اورینگ وایتون و سیلیکون و بررسی شباهت ها و تفاوت های آن ها بپردازیم. لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 اورینگ وایتون چیست

اورینگ وایتون یک نوع لاستیک مصنوعی می باشد که کاربرد آن آب بندی است، ابزار عملکرد ثابتی دارد و کیفیت آن نیز بسیار بالا می باشد. وایتون ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از وایتون گرید A ، وایتون گرید B ، وایتون گرید F ، وایتون گرید ETP وایتون می باشد که آب بندی را به صورت بهینه انجام می دهد. از این محصول برای استفاده در ماشین ها،  خنک کننده ها،  تولید نفت و الزامات آب بندی و روان کننده های پی اچ بالا استفاده می شود. اورینگ های وایتون در  مقابل اسید، روغن و غیره مقاوم می باشند.

اورینگ وایتون

از مهم ترین کاربردهای اورینگ وایتون

اورینگ وایتون در مقابل دمای بالا و مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند، به همین دلیل در صنایع شیمیایی، صنعت خودروسازی، صنایع هوا و فضا، لوازم خانگی، کشتیرانی و … از آن استفاده می کنند. برای این کار می توان آن را جایگزین لاستیک های مقاوم کرد، بنابراین از آن در مصارف صنعتی نیز استفاده می شود و همچنین به دلیل مقاومت بالای آن در صنعت خودروسازی از آن در برابر سیالات با دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرد. در صنایع شیمیایی برای متصل کردن اتصالات بزرگ و کوچک قابل استفاده است.  وایتون ها در فر آیند تولید قالب گیری فشرده سازی، کلندرینگ و اکستروژن، قالب گیری تزریقی با انتقالی و… کاربرد دارند.

خاصیت های وایتون

خواص وایتون عبارتند از : ۱- خاصیت خود خاموش شدن شعله ۲- مقاومت شیمیایی بسیار بالایی دارند ۳- در صورت قرارگیری در دماهای بالا شکل آن تغییر نمی کند ۴- محدوده دمای پایین ۳۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد.

برنامه های کاربردی وایتون

 امروزه در بسیاری از صنایع از این محصول استفاده می کنند. در صنعت خودرو سازی، صنایع انرژی سیال، صنایع شیمیایی و لوازم خانگی کاربرد زیادی دارند. عده ای در صنایع دارویی و غذایی نیز از این محصول استفاده می کنند که بیشترین کاربرد آن در صنعت خودروسازی می باشد.

اورینگ سیلیکون چیست

اورینگ سیلیکون یک قطعه ای است که در تمام صنایع قابل استفاده می باشند. از آن استفاده های زیادی می شود، به دلیل جنس و خواص آن ها کاربردهای اورینگ های سیلیکون هر روز افزایش می یابند. این محصول انواع مختلفی مانند لاستیک با قوام بالا، لاستیک فلورو سیلیکون، لاستیک سیلیکون مایع و … دارند. سیلیکون ها از خواص مکانیکی و خواص الکتریکی برخوردار هستند و انعطاف پذیری بالایی دارند. این محصولات در برابر حرارت و روغن و اسید بسیار مقاوم بوده و خاصیت عایق رطوبت، عایق هوا و نارسایی الکتریسیته ، انعطاف پذیری را دارا می باشند.

اورینگ سیلیکونی

از مهم ترین کاربرد های سیلیکون

اورینگ سیلیکون برای عایق کاری و چسباندن _ سینک حمام _ کارهای پر کردن _ آب بندی و … کاربرد دارد. کاربرد دیگر آن چسباندن شیشه، کاشی، فلز، پی وی سی و عنصر های ساختمانی می باشد. از آن ها می توان به عنوان خمیر شیشه استفاده کرد، زیرا قابلیت انعطاف پذیری خوبی دارد. برای این که مناطق مرطوب مثل سینک ظرفشویی یا کاشی حمام را پوشش دهید، می توانید از سیلیکون استفاده کنید. از این محصول برای آب بندی کردن شکاف ها در مناطق مرطوب مثل حمام استفاده می شوند و خاصیت ضد کپک و چسبندگی عالی نیز دارند. سیلیکون ها دارای انواع مختلفی هستند. نوع آینه ای آن در ترکیب آینه و نازک کاری استفاده می شود و برای چسباندن آینه و شیشه مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا با بالا و پایین شدن دما خاصیت آن تغییر نمی کند و هیچ خوردگی روی آینه ها ایجاد نمی کند. سیلیکون ها خواص کشسانی دارند و در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند. همچنین در تولیدات قطعات خودروسازی و لوازم خانگی برقی که نیازمند حرارت های بالا دارند، قابل استفاده می باشند. در صنعت خودرو از این محصول به عنوان آب بندی مایع استفاده می کنند. در کارهایی که نیازمند چسباندن و آب بندی و مقاومت در برابر حرارت های بالایی دارند، می توانند از این محصول استفاده کنند و همچنین در تولیدات آکواریوم و محصولات شیشه ای قابل استفاده هستند و برای ماهی ها و گیاهان هیچ ضرری ندارند.

خاصیت های سیلیکون

 خواص اورینگ سیلیکون عبارتند از : ۱- خاصیت عایق بالایی دارند ۲- اشعه ماورا بنفش و شرایط جوی خاصیت آن را تغییر نمی دهد ۳- خاصیت خود خاموش شدن شعله را دارد ۴- محدوده دمای ۷۰ تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد ۵- از لحاظ فیزیکی هیچ ضرری نداشته به همین دلیل برای کاربردهای پزشکی از آن استفاده می شود ۶- مقاومت بسیار بالا در محیط های خشک

برنامه های کاربردی سیلیکون

سیلیکون به دلیل اشکال مختلف آن کاربرد زیادی دارد. این محصول در مواد افزودنی به عنوان روان کننده و در لوازم آرایشی به عنوان مواد تشکیل دهنده مورد استفاده قرار می گیرند. از ژل سیلیکون در صنعت لوازم آرایشی، برای لباس زیر و همچنین در زیر کفی کفش از آن استفاده می کنند. برای اتصالات جانبی و تولید مواد لاستیکی از لاستیک سیلیکون استفاده زیادی می شود و همچنین در صنعت رزین کاربردهای زیادی دارد سیلیکون در صنعت الکترونیک، بسته بندی وسایل نقلیه ،دستکش گاز، دستگیره آشپزخانه نقش عایق را دارد.

نتیجه گیری :

سیلیکون و وایتون علاوه بر تفاوت هایی که در کاربردشان دارند در مقاومت بالا به همدیگر شبیه هستند و همین امر باعث شده که در صنعت های مختلفی از آن ها استفاده کنند.  اگر می خواهید محصولات سیلیکون یا وایتون را تهیه کنید سعی کنید در کیفیت این محصولات دقت داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *