پکینگ منجید دار

بررسی و معرفی پکینگ منجید دار

معرفی پکینگ منجید دار

برای کنترل جریان سیال و یا مسدود کردن آن از پکینگ استفاده می‌شود که انواع مختلفی دارد. در ساخت پکینگ منجید دار از مواد مختلفی استفاده شده و این محصول دارای ویژگی‌های مختص به خود است. در این مقاله به بررسی این پکینگ ها می‌پردازیم و مطالبی را برای کسب اطلاعات بیشتر در اختیار شما کاربران عزیز قرار می‌دهیم. شرکت پارت پلیمر ملل به عنوان تولید کننده اورینگ سیلیکونی در این مقاله به معرفی و بررسی های پکینگ منجید دار پرداخته است. تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

آشنایی با پکینگ منجید دار

پکینگ منجید دار به نوعی از پکینگ اطلاق می‌شود که از الیاف منجید تشکیل شده است. این الیاف از موادی چون کربن، سیلیکا، پلی استر، کتان، فیبر گلاس و… تهیه می‌شوند. ویژگی‌های خاص این پکینگ باعث شده است از آن در برج خنک کننده استفاده گردد.

این محصول در واقع نوعی آب بندی است که در ماشین آلات و صنایع کاربرد داشته و جلوی هدررفت و نشت سیال مورد نظر را می‌گیرد. این پکینگ از یک منجید نرم و الاستیک که درونش لایه‌های الاستومرها تعبیه شده، تشکیل می‌شود. این محصول در سایزهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. همچنین متریال مورد استفاده قرار گرفته در این منجید ها با توجه به نیاز کاربران ممکن است متفاوت باشد. عمده‌ترین این پکینگ ها نخ‌دار ساده است که بیشترین کاربرد را دارد.

این محصولات به واسطه تنوعی که دارد، در کاربردهای زیادی از آن استفاده می‌شود. برخی از این پکینگ‌ها به صورت طبقاتی هستند که به آن وی پک گفته می‌شود.

ویژگی‌های بارز و اساسی پکینگ منجید دار

 

ویژگی های پکینگ منجید دار

پکینگ منجید دار به واسطه برخورداری از ویژگی‌های مختلف کاربرد زیادی دارد. ویژگی‌های آن عبارتند از:

مقاومت در برابر فرسایش: این پکینگ به دلیل ساختار ویژه‌ی خود که از مواد منجید تشکیل شده است، در برابر فرسایش بسیار مقاوم است. همچنین قادر است مانع از نشت آب درون برج خنک کننده شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت اورینگ سیلیکون با مشاورین مجموعه پارت پلیمر در ارتباط باشید.

مقاومت در برابر فشار: از دیگر ویژگی‌های این محصول تحمل فشار بالای آب در برج خنک کننده است. این قدرت فشار بالا ناشی از الیاف منجید موجود در ساختار آن است.

طول عمر بالا: از آنجا که این محصول در برابر حرارت، فشار و فرسایش از مقاوت بالایی برخوردار است، طول عمر بالایی نیز دارد. در نتیجه در دراز مدت کمتر آسیب دیده و نیاز به تعویض کمتری دارد.

مقاوت در برابر حرارت: از دیگر ویژگی‌های پکینگ منجید دار توان مقاومتی بسیار خوب آن در برابر دمای بالا است. این ویژگی می‌تواند در برج خنک کننده بسیار مفید عمل کند.

سازگار بودن با محیط زیست: این محصول از مواد قابل بازیافت تولید شده و اگر تعویض شوند، باز هم می‌توان آن‌ها را بازیافت کرده و دوباره استفاده کرد. قابلیت بازیافت آن سبب شده تا این محصول با محیط زیست سازگار شده و آلودگی محیط زیست کمتر شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد اورینگ در صنایع غذایی

کاربرد پکینگ منجید‌دار

پیکینگ دارای اصطکاک بسیار پایینی بوده و همچنین مقاومت شیمیایی آن بالا است. مهم‌ترین ویژگی و کاربرد این محصول می‌توان به این مورد اشاره کرد که به راحتی تغییر شکل نداده و در برابر تغییر شکل مقاوم است. بیشترین کاربرد پکینگ‌ها در اجناسی است که موارد مصرفی آن‌ها برای درجه حرارت‌های پایین و درجه حرارت‌های بالا استفاده می‌شود. در جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک از کینگ‌ها برای سیل و آب بند بهره می‌برند. این پکینگ‌ها با سختی بالا حدود ۸۵ الی ۹۰ تولید می‌شوند؛ به همین دلیل جهت سیل و آب بندی گزینه بسیار مناسبی هستند.

در برج‌های خنک کننده برای اینکه از نشت آب جلوگیری کنند، از پکینگ استفاده می‌شود. در صورتی که پکینگ منجید دار دارای جنس نرم ‌باشد، در زمان جریان آب نمی‌تواند به خوبی فشار زیاد را تحمل کرده و آب نشت پیدا می‌کند؛ همچنین اگر پکینگ جنس بسیار سخت باشد، امکان دارد فشار زیادی بر روی قطعات برج وارد کرده که به ساختار آن آسیب وارد می‌شود.

برای استفاده بهینه از این محصول با توجه به ویژگی‌های ساختاری و عملکردی برج محدوده سختی آن تعیین شود. استفاده از پکینگ در برج خنک کننده اهمیت بالایی داشته و بر عملکرد و عمر مفید این برج‌ها بسیار تاثیر دارد. در واقع می‌توان ذکر کرد که بین قطعات برج و جریان آب یک نوع لایه محافظ محسوب می‌شود که مانع فشار و فرسایش در اثر جریان آب می‌شود.

انواع پکینگ منجید دار

انواع پکینگ منجید دار

برخی از مهم‌ترین انواع پکینگ منجید دار به شرح ذیل هستند:

پکینگ سیلیکونی

نام دیگر اورینگ سیلیکونی پلی دی متیل سیلوکسان است، که از جمله محصولات سیلیکونی مقاوم در برابر گرمای بالاست که برای صنایعی که با دمای بالا سروکار دارند، بسیار کارآمد است.

تولید کننده اورینگ سیلیکونی این محصول را با روش اکستروژن انواع قالب‌گیری چون قالب‌گیری با فشار، تزریقی و انتقالی تولید می‌کند. سیلیکون ماده اصلی و از جمله مهم‌ترین مواد اولیه ساخت این محصول است. ولی عوامل اصلاح کننده نظیر عناصر پلیمری و معدنی و ترکیبات مختلف آلی نیز در ساخت این محصول به کاربرده شده است که باعث بهبود ویژگی‌های محصول نهایی می‌شود. این محصول از ویژگی‌های قابل توجهی برخوردار است که از میان آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • عدم حل شدن در آب و الکل
  • بی‌اثری شیمیایی
  • اشتعال پذیری بسیار کم
  • حل شدن در حلال‌های آلی
  • برخورداری از ویژگی‌های بالای دی الکتریک
  • گرانروی کم در رزین با درصد بالا
  • انعطاف پذیری
  • مقاومت در برابر سرما.
  • سیال انتقال دهنده گرما
  • روان کننده
  • درزگیر
  • رزین لایه کاری،
  • استفاده در مصارف برق

پکینگ وایتون

پکینگ وایتون

پکینگ یا اورینگ وایتون که با نام‌های فلوروکربن، فلوروالاستومر و… نیز شناخته می‌شود، از جمله محصولات پرکاربرد در حوزه‌ی آب بندی، به شکل دایره است که در آب بندی اسید، سوخت و لوازم گازسوز کاربرد دارد. این محصول میان دو سطح لوازم و تجهیزات قرار گرفته و با مسدود کردن راه مانع از نشت گاز و مایع می‌شود. در خصوص تولید این محصول باید ذکر کنیم که اورینگ وایتون در اواخر سال 60 میلادی تولید گردید و در دهه 70 میلادی بسیار پیشرفت کرد. اورینگ وایتون به روش‌های مختلف و باتوجه به نیاز صنایع مختلف ساخته می‌شود که این روش‌ها عبارتند از:

  • کالندارینگ
  • تزریق مستقیم پلیمری
  • مولتی پیس
  • تزریقی
  • لاستیک‌کاری
  • چاپ حرارتی
  • ریخته‌گری محلولی.

برای مثال ساخت به روش مولتی پیس در پزشکی، خودروسازی و هوافضا کاربرد دارد. روش چاپ حرارتی نیز برای صنایع الکتریکی استفاده می‌شود. این محصول دارای ویژگی‌هایی چون مقاومت در برابر اسید، مقاوت در برابر فشار، مقاومت در برابر سایش، کشیدگی، مقاوم بودن در برابر روغن و حرارت و شعله است؛ همچنین در برابر بخار آب و هوا نیز مقاومت خوبی دارد. عدم نفوذ پذیری، ویژگی دینامیک و الکتریکی، خاصیت کششی، مقاومت در برابر ارزن از دیگر ویژگی‌های این محصول محسوب می‌شود. برخورداری از این ویژگی‌ها است که باعث کاربرد زیاد و فروش بالای آن شده است.

دیگر انواع پکینگ منجید دار عبارتند از :

  • پکینگ یک طرفه فلز دار
  • پکینگ پلی اورتان یا PU

سخن پایانی:

پکینگ منجید دار را در مطالب بالا مورد بررسی قرار دادیم. پکینگ از الیاف منجید ساخته شده است. در برج های خنک کننده از این محصول استفاده می‌شود. در انواع متنوعی موجود است که هر یک دارای ویژگی‌ها و کارای خاصی هستند. اورینگ سیلیکونی و اورینگ وایتون از مهم‌ترین نوع این پکینگ‌ها محسوب می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *