اورینگ دوربوش پژو 405 و 206 و پارس و سمند

اورینگ دوربوش پژو 405 و 206 و پارس و سمند

اورینگ دوربوش پژو 405 و 206 و پارس و سمند

اورینگ دوربوش پیستون، قطعه ای لاستیکی است که باید از جنس وایتون (Oring Viton) که دارای مقاومت حرارتی و شیمیایی بالا است و یا از جنس سیلیکون که متدوال تر است (Oring silicon) و خواص پایداری در حرارت های بالا می دهد، باشد. این قطعه جهت آب بندی و در دمای بالای موتور کار می کند. اورینگ های دوربوش خودرو جهت جلوگیری از ورود گردخاک، روغن، سوخت و دود، آب و بخارات آب به داخل محفظه ی احتراق و … استفاده می شوند.

هر قطعه بنابر کارکرد و نگهداری آن طول عمر مفیدی دارد. اورینگ وایتون و اورینگ دوربوش نیز هر 100000 کیلومتر یا بعد از هر بار تعمیر موتور خودرو باید تعویض شود. در هنگام نصب اورینگ دوربوش استاندارد هایی توصیه می شود که در صورت دعایت آنها عمر قطعه ی آب بندلاستیکی و کارکرد موتور بالا می رود.

  1. هنگام نصب اورینگ سیلندر باید تمیز باشد.
  2. اورینگ باید دقیقا در جای خود قرار گیرد.
  3. در هنگام تعویض، اورینگ های دوربوش را کمی آغشته به روغن روانکاری باید کرد.
  4. در هنگام نصب اورینگ به آن ضربه ای وارد نشود که باعث پارگی آن گردد و از ابزار تیز جهت نصب آن استفاده نشود.
  5. از اورینگ دست دوم، خشک، معیوب، با پلیسه و بی کیفیت استفاده نگردد.

یکی از پرمصرف ترین اورینگ های دوربوش پیستان، اورینگ دوربوش پژو 405 می باشد. که همانند اورینگ دوربوش پژو 206 ، اورینگ دوربوش پژو پارس (پرشیا)، اورینگ دوربوش سمند به صورت 4 عددی در یک کیت قرار می گیرند و هرکدام از اورینگ ها داخل یک پیستون تعبیه می شوند. از ویژگی های برجسته ی کیت اورینگ های دوربوش پژو 405 و پژو 206 گروه فنی مهندسی پارت پلیمر ملل می توان به موراد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت حرارتی بالا
  • استفاده از مرغوب ترین مواد اولیه : wacker, NE, KCC, Downon
  • طراحی و سایز استاندارد اورینگ
  • مقاومت و استحکام فیزیکی بالای اورینگ
  • عمر طولانی اورینگ
  • بسته بندی شکیل و استاندارد اورینگ
  • بدون پلیسه

برای بررسی کیفیت اورینگ های دوربوش یک روش مرسوم قدیمی هست که توسط تعمیر کاران با تجربه انجام می گیرد که تا حدودی صحیح می باشد ولی تنها برگشت پذیری اورینگ را به صورت نظری بررسی می کند.

اورینگ دوربوش پژو 405 و 206 و پارس و سمند

اورینگ دوربوش پژو 405 و 206 و پارس و سمند

و به این صورت است که مثلا اورینگ دوربوش 405 را دو برابر سایز آن می کشند و سپس رها می کنند. اگر بلافاصله بعد از رها کردن اورینگ به حالت اولیه برگشت، یعنی برگشت پذیری (resilience) خوبی دارد و اورینگ کیفیت مطلوبی را داراست.

روش علمی و استاندارد آن نیز به این صورت است که از کامپاند لاستیکی قرص و دمبل تهیه می شود و آزمون های کشش، لختی، کمپرشن ست و … را می گیرند. اگر طبق جدول زیر بود اورینگ کیفیت استانداردی را دارا می باشد از لحاظ مواد اولیه.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *