محدودیت های استفاده از اورینگ

محدودیت های استفاده از اورینگ

مقدمه

امروزه آب­ بندی­ های دایره­ ای شکل که به صورت گسترده در تجهیزات مکانیکی ماشین­ آلات، اتومبیل، پزشکی و … استفاده می ­شوند، یکی از انتخاب ­های مناسب و اقتصادی برای آب­ بندی به شمار می­ روند. این حلقه­ های اورینگ با توجه به جنسی که دارند می ­توانند در دما، فشار، سایش، خوردگی و موقعیت­ های متفاوت استاتیک یا دینامیک عملکرد بسیار خوبی از خود به عنوان مهر و موم نشان دهند. آن­ ها از پرکاربردترین تجهیزات آب ­بندی در مجاورت با روغن، اسید، باز و … به شمار می­ روند. با توجه به نکات مثبت ذکر شده درباره اورینگ ها باید در نظر گرفت که مانند هر ابزار دیگری این حلقه ­ها نیز دارای محدودیت ­هایی برای استفاده هستند. در این مقاله سعی داریم تا به طور کامل درباره محدودیت ­های استفاده از اورینگ توضیح دهیم. شما می ­توانید پس از مطالعه مقاله، درصورتی که هرگونه سوال یا ابهامی درخصوص محدودیت ­های استفاده از اورینگ nbr و سایر اورینگ های دیگر دارید، با متخصصان شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر ملل تماس بگیرید. همچنین می­ توانید سوالات خود را در قسمت نظرات پایین مقاله عنوان کنید.

محدودیت­ های اصلی اورینگ

بیان کردیم که حلقه­ های اورینگ عملکرد ایده ­آل به عنوان مهر و موم در صنایع متفاوت استفاده می شوند. اما نکته ­ای که باید در نظر داشت این است که نباید به این تجهیزات آب­ بندی به عنوان یک پاسخ فوری برای هرگونه نشتی نگاه کرد. حلقه­ های اورینگ از آن جایی که از متریال ­های متفاوتی ساخته می­ شوند، با توجه به جنس خود می­ توانند محدودیت­ هایی به دنبال داشته باشند. اما محدودیت­ هایی وجود دارد که به صورت کلی برای هر مهر و مومی به عنوان یک اصل وجود دارد. این محدودیت­ ها عبارتند از:

  • سرعت دورانی: محدودیت استفاده حلقه­ های اورینگ در موقعیت­ هایی که در چرخشی با سرعت بالاتر از 1500 دور در دقیقه باشد. برای مثال اگر یک شفت 3 اینچی داشته باشیم، سرعت چرخش حداکثر 4500 دور در دقیقه می­ تواند باشد.
  • ساختار نامناسب: به علت ویژگی ساختاری که حلقه­ های اورینگ دارند، در جایگذاری در سیلندرها و شفت ­ها به علت فاصله آزاد زیادی که دارند دارای محدودیت استفاده می ­باشند. در این شرایط می­ توان از رینگ پیستون­، کاسه نمد و ابزار­های تراشکاری استفاده کرد.
  • محیط نامناسب برای الاستومر: از آن جایی که حلقه ­های اورینگ از مواد الاستومری ساخته می ­شوند به همین خاطر یکی دیگر از محدودیت­ های استفاده از اورینگ موقعیت­ هایی هستند که در صورت مجاورت این تجهیزات آب­ بندی با محیط­ های غیرمنطبق، دچار خوردگی و فرسایش می­ شوند.

 محدودیت دمایی برای انواع اورینگ

اورینگ ­ها از مواد الاستومری بسیار متنوعی تهیه می­ شوند که هرکدام با توجه به خصوصیاتی که دارند در صنایع متفاوت مورد استفاده قرار می­ گیرند. اما یکی از محدودیت­ های استفاده از اورینگ وایتون، سیلیکون و غیره در خصوص دمایی می ­باشد که قرار است حلقه اورینگ به عنوان یک سیل کننده تحمل کند. این دما می­ تواند برای الاستومر­های مختلف بازه­ های متفاوتی باشد که در جدول زیر در شرایط استاندارد و ویژه به آن اشاره شده است.

 محدودیت دمایی برای انواع اورینگ

هرچه یک اورینگ بازه بیشتری از محدوده دمایی را بتواند تحمل کند، محدودیت کمتری برای استفاده دارد و در موقعیت­ های بیشتری می ­توان از آن بهره برد.

محدوده دمایی اورینگ با توجه به جنس الاستومر

Basic Property NBR HNBR EPDM FKM CR ACM AEM SBR AU/EU VMQ FVMQ NR
High Temperature (Standard, ºF) 212 300 300 390 250 350 300 212 212 390 400 220
High Temperature (Special, ºF) 250 480
Low Temperature (Standard, ºF) -22 -22 -60 5 -40 0 -40 -40 -40 -65 -75 -60
Low Temperature (Special, ºF) -60 -40 -30

محدودیت استفاده از انواع اورینگ (با توجه به جنس الاستومر)

بیشتر اورینگ­ ها از مواد لاستیکی یا الاستومرها ساخته شده ­اند که در ادامه این مقاله می ­خواهیم به محدودیت استفاده از هریک از این انواع اورینگ ­ها بپردازیم.

  • اورینگ نیتریل Buna-N/Nitrile

محدودیت استفاده از مهر و موم نیتریل در خصوص مقاوت شیمیایی آن است. این الاستومر در برابر حلال­ های قطبی، اتر، استر، کتون، هیدروکربن­ های کلردار و ازن مقاومت بالایی ندارد و در معرض این مواد دچار تخریب می­ شود.

  • اورینگ فلوروکربن Viton

درباره سیل کننده­ های Viton باید گفت که این مواد در برابر دماهای پایین تحمل کمی از خود نشان می­ دهند. همچنین دارای مقاومت شیمیایی پایینی در معرض موادی مانند کتون­ ها، آمین­ ها، اترها، استرهای با وزن مولکولی کم و ترکیبات حاوی نیترات می­ باشند.

  • اورینگ سیلیکونی

مهمترین مقاومت آب­ بندی­ های سیلیکونی با توجه به خاصیت پرکاربرد آن­ ها، مقاومت کمی می ­باشد که در برابر سایش دارند. همچنین در شرایطی که آب­ بندی به صورت استاتیک و ایستا باشد، مهر و موم­ های سیلیکونی انتخاب مناسبی نمی باشند. این نکته نیز قابل ذکر است که استفاده از اورینگ سیلیکون در بیشتر حلال­ های غلیظ، فرآورده­ های نفتی، اسیدهای غلیظ و هیدروکسید سدیم رقیق شده دارای محدودیت بوده و توصیه نمی­ شود.

اورینگ سیلیکونی

  • اورینگ PTFE

اورینگ ­های PTFE با توجه به کمیاب بودن در بازار تولیدات اورینگ، محدوده دمایی فوق العاده ای را تحمل می ­کنند. اما با این وجود محدودیت مهر و موم PTFE نصب دشوار آن ­ها می ­باشد. همچنین تغییر شکل این مواد بسیار محدود است. مقاومت PTFE در برابر پارگی ضعیف است و باید در موقعیت ­هایی استفاده شوند که بارهای استاتیکی و دینامیکی ضعیفی وجود دارد.

  • اورینگ FFKM

مهر و موم­ های FFKM محدودیت استفاده زیادی ندارد و تنها در دو موقعیت دچار تخریب و عملکرد نامناسب می­ باشند. این دو موقیعت عبارتند از قرار گرفتن در محیط ­هایی با دمای بسیار پایین و سایش. این حلقه­ ها در برابر سایش مقاومت بسیار کمی از خود نشان می­ دهند.

  • اورینگ فلوروسیلیکون  FVMQ

حلقه ­های اورینگی که از الاستومر فلوروسیلیکون تولید می ­شوند انتخاب مناسبی برای موقعیت­ هایی که در آن­ ها آب­ بندی به صورت دینامیکی است نمی­ باشد. به این دلیل که استحکامی که این مواد از خود نشان می­ دهند کم بوده و مقاومت محدودی در برابر سایش دارند. همچنین این مواد نباید در موقعیت ­هایی که در تماس مستقیم با سوخت خودرو هستند استفاده شود، زیرا دچار التهاب شدیدی می ­شوند.

  • اورینگ نیتریل هیدروژنه HNBR

اورینگ­ های HNBR در برابر هیدروکربن­ های کلردار مقاوم نیستند. همچنین این مواد مقاومت ضعیفی در برابر اسید­های قوق، حلال ­های قطبی مانند کتون، خورنده، استر، الکل و محلول­های معطر دارند و استفاده از آن­ ها در چنین شرایطی توصیه نمی شود.

  • اورینگ اتیلن پروپیلن EPDM

از جمله مهمترین نقطه ضعفی که به عنوان محدودیت اصلی اورینگ­ های EPDM ذکر می­ شود، مقاومت نسبتا ضعیف آن در برابر حلال­ های غیرقطبی، روغن ­ها و سوخت­ های نفتی است. این مواد به هیدروکربن­ ها حساسیت زیادی نشان می ­دهند. همچنین در استفاده برای صنایع غذایی نیز محدودیت دارند. قرار گرفتن مواد EPDM در معرض هیدروژن معطر نوصیه نمی ­شود.

  • اورینگ استایرن بوتادین SBR

از محدودیت ­های استفاده از اورینگ­ SBR می ­توان به این موضوع اشاره کرد که مقاومت آن در برابر نور خورشید و ازن بسیار ضعیف بوده و از نقاط ضعف این حلقه­ ها به شمار می­ رود، زیرا همین موضوع سبب شده تا کاربردی محدودی در محیط باز داشته باشد. همچنین این لاستیک در اثر مجاورت با بخار و روغن به مرور زمان دچار تورم شده مقاومت کمی در برابر آن­ ها دارد. از دیگر محدودیت­ های استفاده از اورینگ SBR در موقعیت­ هایی است که در معرض حلال­ های نفتی، نفت سفید و هیدروژن معطر است. استفاده از این مهر و موم در محیط­ های گرم و مرطوب توصیه نمی ­شود.

  • اورینگ کلروپرن CR

تجهیزات سیل کننده CR از جمله مهر و موم ­هایی هستند که استفاده از آن­ ها در شرایطی در معرض اسیدهای قوی، هیدروکربن ­های نیترو، استرها، کلروفرم و کتون­ ها باشند توصیه نمی شود. همچنین این حلقه­ های اورینگ در برابر روان کننده های نفتی مقاومت ضعیفی از خود نشان می­ دهند. این نکته نیز قابل ذکر است که کلروپرن در برابر اکسیژن نیز مقاومت بسیار کمی دارد.

اورینگ کلروپرن CR

  • اورینگ آکریلات ACM

محدودیت استفاده از اورینگ­ های آکریلات ACM در شرایطی است که در معرض آب گرم قرار بگیرد. همچنین در مجاورت روغن ترمز در ماشین­ ها نیز مناسب نمی ­باشد. استفاده از این حلقه­ های مهر و موم در محیط ­های حاوی استر فسفات توصیه نمی شود و در برابر دماهای پایین عملکردی از خود نشان نمی­ دهد.

سوالات متداول در خصوص محدودیت­های استفاده از اورینگ

  • اصلی ­ترین محدودیت­ های استفاده از اورینگ چیست؟

از اصلی ­ترین محدودیت­ های استفاده از اورینگ می­ توان به سرعت بالای 1500 دور بر دقیقه، جاگیری نامناسب در شیارها و محیط ­های نامناسب برای الاستومر اورینگ اشاره کرد.

  • از اورینگ در چه دمایی می ­توان استفاده کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید جنس الاستومر اورینگ را در نظر گرفت و دانست که الاستومر مورد نظر در چه محدوده دمایی قابل استفاده است.

آیا می­ توان در هر شرایطی برای آب­ بندی از اورینگ استفاده کرد؟

خیر. بهتر است پیش از تصمیم ­گیری برای آب­ بندی از محدودیت­ های استفاده از اورینگ مطلع شد.

  • کجا نمی ­توان از اورینگ سیلیکونی استفاده کرد؟

در شرایط مکانیکی ایستا و در صورتی که اورینگ دچار سایش شود. همچنین استفاده از اورینگ سیلیکونی در معرض حلال ­های غلیظ، فرآورده­ های نفتی، اسیدهای غلیظ و هیدروکسید سدیم رقیق شده توصیه نمی­ شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم تا به طور کامل درباره محدودیت­ های استفاده از اورینگ مطلع شوید. دانستید که محدودیت ­هایی اصلی برای استفاده از انواع اورینگ ­ها وجود دارد که شامل سرعت چرخش، شکل نامناسب اورینگ و نامناسب بودن برخی از محیط­ ها برای الاستومر استفاده شده در اورینگ می­ باشند. همچنین محدوده دمایی که برای انواع اورینگ­ ها قابل تحمل است را نشان دادیم. در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات مناسبی در خصوص اینکه در چه شرایطی نباید از اورینگ­ ها با جنس ­های متفاوت استفاده کرد را بیان کنیم و نشان دهیم که در چه مواردی استفاده از اورینگ توصیه نمی­ شود. شما عزیزان می ­توانید ابهامات و سوالات خود را با کارشناسان و متخصصان شرکت فنی مهندسی پارت پلیمر ملل در میان گذاشته و پاسخ خود را در خصوص محدودیت­ های استفاده از اورینگ دریافت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *