تفاوت های لاستیک سنتزی و طبیعی

معرفی تفاوت های لاستیک سنتزی و طبیعی

طی این سالها کاربرد لاستیک در صنایع مختلف چندین برابر شده است. متریالی که در تولید این لاستیک ها مورد استفاده قرار می گیرد همان چیزی است که تعیین کننده طول عمر و کارایی آن ها می باشد. همچنان حدود 25 درصد لاستیکی که در دنیا تولید می شود به صورت گیاهی است و در مناطق گرمسیر مختلف مانند برزیل کشت می شود و در باقی موارد لاستیک های سنتزی که از مشتقات نفتی در پالایشگاه ها تولید می شود مورد استفاده قرار می گیرد. پارت پلیمر به عنوان برترین تولید کننده اورینگ وایتون در این مقاله قصد دارد به معرفی انواع و تفاوت های لاستیک های سنتزی و طبیعی بپردازد. تا انتها با ما همراه شوید.

معرفی لاستیک های طبیعی و سنتزی

لاستیک های طبیعی، به عنوان یک ماده حیاتی در صنعت، از گیاهی به نام هیوا یا کائوچو به دست می‌آید. لاتکس از درون درختان استخراج می‌شود که ماده ای سفید رنگ است و سپس آن را به شکل لاستیک طبیعی در کارخانه ها تبدیل می کنند. با اینکه لاستیک‌های سنتزی در برخی صنایع مانند ماشین‌سازی حضور دارند، اما هنوز هم نتوانسته اند جایگزین لاستیک طبیعی بشوند. ویژگی‌های منحصر به فرد لاستیک طبیعی شامل انعطاف پذیری، کشسانی بالا و مقاومت در برابر خوردگی می‌شود. این خواص باعث جلب توجه تولید کنندگان در صنایع مختلف شده است و به همین دلیل به یکی از موارد اساسی در زیربنای تولید انواع محصولات تبدیل شده است. چسبندگی بالای لاستیک طبیعی نیز ویژگی دیگری است که آن را از سایر مواد تفکیک می کند. این لاستیک می‌تواند به خوبی به سطوح مختلف، به ویژه فلزات مانند آهن و فولاد، چسبیده و به مدت طولانی آن ها را نگه دارد.

با اینکه لاستیک‌های سنتزی پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند، اما لاستیک طبیعی با خصوصیات طبیعی و دوست‌دار محیط‌زیست خود همچنان جایگاه خود را در بازار حفظ کرده است.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد لاستیک های طبیعی

تفاوت لاستیک طبیعی با سنتزی چیست؟

تفاوت های لاستیک سنتزی و طبیعی

تفاوت های لاستیک سنتزی و طبیعی بسیار زیاد است و همین موضوع سبب کاربرد گسترده هر دو این موارد شده است. در ادامه برخی از ویژگی های این دو لاستیک را با همدیگر مقایسه کرده ایم:

1. منبع تولید و فرمول:

   – لاستیک طبیعی از لاتکس گیاهی به نام هیوا یا کائوچو به دست می‌آید که از درختان استخراج می‌شود. این مواد فرمول شیمیایی خاصی ندارند و کاملا طبیعی هستند.

   – لاستیک‌های سنتزی یا مصنوعی از مواد نفتی و گازهای هیدروکربنی (خوراک پتروشیمی) به وسیله فرآیندهای شیمیایی تولید می‌شوند. این مواد فرمولاسیون خاص خود را دارند و با کمک همان فرمول فرآیند تولید آن انجام می شود. با تغییر میزان مواد شیمیایی در ساخت این لاستیک می توانند خواص مختلفی را در آن کم و زیاد کنند.

2. خواص مکانیکی و ویژگی ها:

   – لاستیک طبیعی انعطاف‌پذیری و کشسانی بالا، مقاومت به خوردگی و چسبندگی طبیعی دارد ولی تنوع آن به علت ماده اولیه مورد استفاده بسیار پایین است. اما فرآیند تولید آن کمترین میزان آسیب به محیط زیست را به همراه خواهد داشت.

   – لاستیک‌های مصنوعی معمولاً مقاومت مکانیکی بیشتری دارند اما انعطاف‌پذیری و چسبندگی کمتری نسبت به لاستیک طبیعی دارند. آنچه در این بخش حائز اهمیت است تنوع بالای محصولاتی است که می توانند از لاستیک های مصنوعی تولید شوند. اورینگ وایتون، انواع واشر های پلاستیکی، انواع لوازم ورزشی، لاستیک های نیتریل و …. تنها گوشه ای از محصولاتی است که می توانند توسط این لاستیک ها تولید شوند.

3. محیط زیست:

   – در هنگام تولید هر ماده ای یکی از مواردی که به آن توجه باید بشود بحث میزان آسیب یا سود رساندن آن ماده به محیط زیست است. تولید لاستیک طبیعی باعث حمایت از کشاورزی مداوم و حفظ جنگل‌ها می‌شود. همچنین افزایش اکسیژن و کاهش آلودگی به دلیل تولید انبوه جنگل ها را به همراه خواهد داشت.

   – برخلاف لاستیک های طبیعی سودرسان و مفید برای محیط زیست، لاستیک‌های سنتزی ( به این علت که ماده اولیه تولید آن مشتقات نفتی است) تولید آنها منجر به آلودگی محیط زیست و مصرف انرژی بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد اورینگ در صنایع هوانوردی و دفاع

4. کاربردها:

   – لاستیک طبیعی عمدتاً در صنایع خودروسازی، لوازم بهداشتی، صنایع نساجی و… مورد استفاده قرار می گیرد. اما لاستیک‌های سنتزی برای مصارف گسترده‌تری از جمله لاستیک‌های خودروها، لوازم ورزشی و صنایع مختلف استفاده می شوند.

پارت پلیمر ملل ارائه دهنده انواع اورینگ کالرز، اورینگ سیلیکون، اورینگ nbr و… در ایران می باشد. شما می توانید این محصولات را با نازل ترین قیمت خریداری و در کوتاه ترین زمان آن را دریافت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت خرید با مشاورین مجموعه پارت پلیمر در تماس باشید.

5. موارد شیمیایی:

علاوه بر تمام موارد بالا لازم به ذکر است که لاستیک های سنتزی در برابر انواع مواد شیمیایی و اسیدی با توجه به فرمول آن ها تاب آوری بیشتری دارند. و برای چنین مصارفی مناسب تر هستند.

هر جنس لاستیک، کاربردی متناسب با نیاز شما

هر لاستیک کاربردی متناسب با نیاز شما

در نهایت، انتخاب بین لاستیک طبیعی و سنتزی به معیارهای مختلفی از جمله عملکرد مکانیکی، محیط زیست، قابلیت بازیافت و هزینه‌ها بستگی دارد. هر کدام از این انواع لاستیک نقش خود را در صنعت و زندگی روزمره ایفا می‌کنند. با توجه به تفاوت های لاستیک سنتزی و طبیعی، می‌توان نتیجه گرفت که هرکدام از این دو نوع لاستیک ویژگی‌ها و کاربردهای خود را دارند. لاستیک طبیعی به عنوان یک منبع پایدارتر از لحاظ محیط زیست شناخته می‌شود، زیرا از گیاهان به دست می‌آید و تولید آن می‌تواند به حفظ جنگل‌ها و حمایت از کشاورزی مداوم کمک کند.

از سوی دیگر، لاستیک‌های سنتزی با مقاومت مکانیکی بیشتر و توانایی‌های خاص در برخی کاربردها به ویژه در صنایع خودروسازی و نظامی شناخته می‌شوند. با این حال، تولید این لاستیک‌ها به مصرف انرژی بیشتر و آلودگی محیط زیست منجر شود. مثلا لاستیک های سیلیکونی کاملا در برابر نور و دماهای بالا مقاوم هستند ولی لاستیک های نیتریل به علت مقاومتی که در برابر روغن ها دارند در صنایع مختلفی مانند خودرو سازی  و… مورد استفاده قرار می گیرند.

نتیجتاً، انتخاب بین لاستیک طبیعی و سنتزی به ویژه به نیازها و اولویت‌های مختلف صنایع و مصرف‌کنندگان بستگی دارد. در حال حاضر، تلاش برای توسعه لاستیک‌های سنتزی با خواص مشابه به لاستیک طبیعی و در عین حال دوست‌دار محیط‌زیست در حال ادامه است. اگر این مطلب از مرکز فروش اورینگ وایتون پارت پلیمر برایتان مفید بود خوشحال می شویم در قسمت دیدگاه ها نظرتان را با ما و سایر خوانندگان سایت در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *